درک آسم به کمک آزمایشی در فضا

آزمایشی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به عنوان بخشی از یک تحقیق در رابطه با آسم در حال انجام است ممکن است موفق به کشف این موضوع بشود که دقیقا چه مشکلی در بیماران مبتلا به التهاب مجرای تنفسی یا همان آسم وجود دارد.
نتایج این آزمایش کمک بسیار زیادی به پیشرفت تحقیقات مادر خود کرده است.
قبل از توصیف این آزمایش ابتدا باید به توصیف آسم پرداخت. بدن ما با هربار تنفس اکسیژن را به داخل ریه‌ها می‌کشد و مواد زائد را بیرون می‌دهد. در بیماران مبتلا به آسم التهاب ریه اکسید نیتریک به هوای بازدم می‌دهد. پزشکان با اندازه‌گیری اکسید نیتریک موجود در هوای بازدم میزان التهاب ریه بیماران را تشخیص می‌دهند.

در عکس فضانورد الکساندر گرست (Alexander Gerst) آلمانی فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) با تنفس در یک ابزار ویژه توسعه یافته میزان اکسید نیتریک بازدم حود را را اندازه گیری می کند و با گزارش آن به محققان موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) که این تحقیق را با حمایت آژانس فضایی اروپا انجام می‌دهد به آن‌ها این امکان را ‌میدهد که با تحلیل اندازه‌گیری‌ها اثرات کاهش فشار، نیروی جی و شرایط بی‌وزنی را در اندازه اکسید نیتروژن کشف کنند.
این تحقیقات علاوه بر کمک به بیماران مبتلا به آسم، کمک بسیار زیادی به سازندگان سکونت‌گاه‌های ماه و مریخ می‌کند. چرا که نتایج این آزمایشات کمک به پیشگیری ابتلا فضانوردان عازم کرات دیگر به آسم می‌کند.

منبع spacedaily.com