چین سال آینده کاوش در مریخ را آغاز می‌کند

0 700

چین که اکنون به یکی از کشورهای سرآمد در زمینه اکتشاف در ماه و کرات آسمانی تبدیل شده است اعلام کرد به دنبال موفقیتش در ماه، به دنبال کاوش در کره مریخ است و قرار است این کار را از سال آینده میلادی آغاز کند.

یکی از مقامات ارشد پژوهشگاه فناوری فضایی چین اعلام کرد که این کشور از سال آینده، کاوش مریخ را آغاز خواهد کرد. مریخ‌نورد چین در مقایسه با ماه‌نورد آن، مجهز به فناوری جلوگیری از برخورد با موانع خواهد بود. این مقام ارشد با اشاره به اینکه کاوشگر مریخ در دست ساخت است و در سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد، افزود: «چین با یک پرتاب، سه هدف پژوهش عملی شامل دیدبانی سراسر کره مریخ، فرود کاوشگر بر مریخ و حرکت و گشت کاوشگر روی این سیاره را محقق خواهد کرد که اگر این مهم با موفقیت انجام گیرد برای نخستین بار بشر با یک مأموریت فضایی، به سه هدف دست یافته است.»

مرکز پروژه ماه‌نوردی و فضاپیماییِ سازمان ملی هوافضای چین (China National Space Administration) هم اعلام کرد ماه‌نورد چانگ‌ای-۴ (Chang’e-4) و ماه‌نورد یوتو ۲ (Yutu 2) با پشت سر گذاشتن مهلت طراحی شده برای فعالیت خود که ۱۰ ماه بود، همچنان با موفقیت به انجام مأموریت اکتشاف علمی خود ادامه می‌دهند.

کاوشگر چانگ‌ای-۴ که نیمه تاریک ماه را برای جهانیان روشن کرد در نخستین روزهای سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد و برای نخستین بار توانست در سفری پیچیده و با استفاده از فناوری چینی، عرصه‌های فضا را بشکند و فصلی جدید را در تاریخ اکتشافات فضایی جهان بگشاید.

سامانه این کاوشگر که بسیار پیچیده و با استفاده از چند رله کننده عملیاتی شد برای نخستین بار توانست جوانه‌های پنبه را به فضا ببرد؛ دانشمندان چینی اخیرا از رویش این جوانه‌ها در کره ماه خبر دادند و جهانیان را شگفت زده کردند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14120
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها