همکاری سازمان فضایی اروپا با شرکت‌های فعال و نوآور در زمینه شبکه‌های نسل پنجم

0 488

سازمان فضایی اروپا (ESA) با شرکت‌های علاقه‌مند به توسعه و استفاده از شبکه‌های نسل پنجم ارتباطات سیار (5G) مبتنی بر فضا برای ارائه خدمات قابل‌دسترس در همه نقاط همکاری می‌کند. این سازمان در همایش فضایی بریتانیا (UK Space Conference) که از ۲۴ تا ۲۶ سپتامبر در نیوپورت در ولز بریتانیا برگزار شد همکاری‌های خود در این زمینه با چندین شرکت بریتانیایی را که مورد حمایت سازمان فضایی بریتانیا (UK Space Agency) نیز هستند به نمایش گذاشت.

این شرکت‌ها در حال کار روی کاربردهای متنوعی با استفاده از شبکه‌های نسل پنجم برای متصل کردن افراد، ماشین‌ها و همه اشیا به صورت بی‌وقفه و در همه‌جا هستند. این خدمات طیف وسیعی از کشتیرانی، خودروها، پهپادها، خدمات تدارکات محموله، خدمات اضطراری، رسانه و خدمات مالی را شامل می‌شود.

یکی از این شرکت‌ها شرکت اسپایر (Spire)  است که در زمینه داده‌های ماهواره‌ای فعالیت و پیش‌بینی‌های تحلیلی برای دریانوردی، هوانوردی و آب و هوای جهانی ارائه می‌دهد. این شرکت از سامانه‌های تشخیص خودکار کشتی‌ها برای دنبال کردن آن‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها بهره می‌گیرد. اسپایر با در اختیار داشتن ۸۰ نانوماهواره اطلاعات هویت، موقعیت، مسیر و سرعت شناورهای دریایی را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت با الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی زمان رسیدن شناورها به بندرها را پیش‌بینی می‌کند. بندرها می‌توانند با استفاده از این پیش‌بینی ترافیک خود را مدیریت کنند. کوچک بودن ماهواره‌های این شرکت باعث شده است بسیار سریع و ارزان در مدار قرار بگیرند.

نمونه دیگر شرکت‌های مشارکت‌کننده در پروژه داروین (Darwin) هستند. این پروژه تصمیم دارد خودروها را به شبکه‌های نسل پنجم متصل کند و با همکاری سازمان فضایی اروپا، شرکت تلفونیکا او۲ (Telefonica O2) که یک اپراتور ماهواره‌ای است، دانشگاه‌های آکسفورد (University of Oxford) و گلاسکو (University of Glaskow) و چند استارت‌آپ دیگر بریتانیایی انجام می‌شود. در این پروژه هدف آن است که خودروهای در حال حرکت بتوانند به صورت آنی بین شبکه‌های زمینی و شبکه‌های ماهواره‌ای منتقل شوند به طوری که هیچ‌گاه ارتباط آن‌ها قطع نشود.

از دیگر همکاران سازمان فضایی اروپا در زمینه کاربردهای شبکه‌های نسل پنجم می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرکز تحقیقات و فناوری هوانوردی دیجیتال (Digital Aviation Research and Technology Centre) در دانشگاه کارنفیلد (Cranfield University)؛ شرکت که های‌اسکای (HiSky) که اپراتور شبکه‌های مجازی ماهواره‌ای است و خدمات جهانی ارزان‌قیمت صدا، داده و اینترنت اشیا با ماهواره‌های مخابراتی ارائه می‌کند؛ شرکت اینمارست (Inmarsat) که اپراتور جهانی ماهواره است و خدمات نوین دریانوردی بر پایه شبکه‌های نسل پنجم ارائه کرده است؛ شرکت اپن کاسموس (Open Cosmos) که سازنده ماهواره‌های کوچک در بریتانیا است و در زمینه  چگونگی عرضه ماهواره‌ای خدمات شبکه نسل پنجم کار می‌کند و شرکت اسکای اند اسپیس گلوبال (Sky and Space Global) که برنامه‌ای برای قرار دادن ۲۰۰ نانوماهواره در مدار استوایی کم ارتفاع زمین برای ارتباطات کم پهنا (narrowband) دارد.


منبع esa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14102
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها