نحوه دیدن فضاپیمای خورشیدی لایت‌سیل ۲ در آسمان

0 346

بیش از دو ماه است که فضاپیمای لایت‌سیل ۲ (LightSail 2) با بادبان خورشیدی‌اش در مدار می‌گردد. در این مدت این فضاپیما با صفحه نقره‌ای رنگ خود بدون هیچ سوختی در فضا درحال گردش است. لایت‌سیل ۲ که تنها با نیروی خورشید هدایت می‌شود، نشان داده که بادبان خورشیدی می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای تأمین نیروی پیشران باشد.

با تمام شدن مأموریت اولیه لایت‌سیل ۲، این فضاپیما حدود یک سال در مدار خواهد چرخید و اگر پرتوهای آسمان مناسب باشد همانطور که این فضاپیما می‌چرخد امکان شناسایی آن توسط مردم وجود خواهد داشت. از آنجا که بادبان‌های براق آن بسیار بزرگ هستند (تقریباً اندازه یک رینگ بوکس)، فضاپیما باید در بسیاری از نقاط جهان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد؛ این فضاپیما به عنوان یک جسم ستاره‌مانند ضعیف ظاهر می‌شود.

بهترین زمان برای کشف لایت‌سیل ۲ هنگام غروب و طلوع آفتاب خواهد بود، زمانی که خورشید زیر افق قرار دارد اما هنوز در جایی که فضاپیمای مذکور در حال چرخش است می‌درخشد. نکته مهم در دیدن این فضاپیما دانستن زمان و مکان مناسب آن است.

جیسون دیویس (Jason Davis) سردبیر انجمن سیاره‌ای (The Planetary Society) می‌گوید: «شانس شما برای دیدن لایت‌سیل ۲ به گرایش آن بستگی دارد. اگر بادبان در جای خوب باشد، تابش خورشید به بادبان این فضاپیما باعث می‌شود که به اندازه یک ستاره در آسمان شب روشن شود.»

کسانی که آسمان را دنبال می‌کنند می‌توانند برای تهیه نقشه به این وبسایت مراجعه کنند و موقعیت فعلی لایت‌سیل ۲ را بیابند. در اینجا، همچنین می‌توانید زمان بعدی را که فضاپیما در محدوده موقعیت مکانی شما قرار می‌گیرد، ردیابی نمایید.

اگر می خواهید مشاهده این فضاپیما را تجربه کنید، قبل از شروع رصد، حتماً بیرون بروید تا چشمانتان به تاریکی عادت کند. این فضاپیما به شکل یک نور ضعیف در آسمان شب حرکت می‌کند، بنابراین اگر آن را در بار اول مشاهده نکردید، ناامید نشوید. انتظار بر این است که این لایت‌سیل ۲ تا یک سال در مدار قرار داشته باشد؛ بنابراین علاقه‌مندان در این مدت زمان می‌توانند بر اساس راهنمایی‌های گفته شده به رصد بپردازند.

منبع ایسکانیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14097
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها