جمع‌آوری زباله‌های فضایی با جاذبه اجرام سنگینی که در مدار زمین قرار می‌گیرند

پژوهشگران دانشگاه ایالتی سامارا (Samara University) در روسیه امکان استفاده از نیروی جاذبه اجرام سنگین برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی را بررسی کرده‌اند. نتایج پژوهش این محققان نشان داده است که این ایده را برای مدارهای مرتفع مثل مدار زمین ثابت می‌توان به کار برد. در فاصله مدار زمین ثابت که ۳۶ هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد، جاذبه زمین تا حدی ضعیف‌تر است و در اطراف اجرام سنگین ناحیه‌ای کره‌ای شکل وجود دارد که در آن محدوده نیروی جاذبه آن اجرام بر جاذبه زمین غالب است. این ناحیه به نام جورج هیل (George Hill) اخترشناس و ریاضیدان آمریکایی که آن را توضیح داده  کره هیل (Hill Sphere) نامیده می‌شود.

برای یک جسم صد تنی در مدار زمین ثابت، شعاع کره هیل حدود ۷.۵ متر است. بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که می‌توان با قرار دادن جرمی صد تنی در مدار زمین ثابت باعث جمع شدن قطعات زباله فضایی در کره هیل اطراف این جرم شد و سپس با انتقال این جرم به مداری با ارتفاع بالاتر زباله‌ها را از مناطق خطرناک پاک‌سازی کرد. پس از رهاسازی زباله‌ها در مدار با ارتفاع زیاد می‌توان جرم سنگین را به مدار زمین ثابت بازگرداند تا دوباره قطعات دیگر زباله‌های فضایی را جمع‌آوری کند. مراحل انجام کار در تصویر زیر که در مقاله پژوهشی ارائه‌شده در مجله آکتا آستروناتیکا (Acta Astronautica) منتشر شده نشان داده شده است.

این پژوهش از طرف بنیاد علوم روسیه (Russian Science Foundation) حمایت شده است.

منبع sputniknews