کشف سیاه‌‌چاله‌‌های سه گانه‌ای که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، حین جستجوی زوج سیاه‌چاله‌ها و به صورت کاملا اتفاقی موفق به کشف پدیده‌ای جالب شده است. این سازمان به کمک کشفیات دانشگاه جورج میسون (George Mason University) در ایالت ویرجینیا، مجموعه‌ای سه‌ گانه از سیاه‌چاله‌هایی را پیدا کرده است که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند.

اتفاقی که باعث می‌شود این سامانه شگفت‌انگز باشد این است که سه سیاه‌چاله بسیار بزرگ که در حال بلعیدن فضای اطراف خود هستند، در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند. این سامانه که SDSS J084905.51+111447.2 نام دارد به کمک چند رصدخانه و سه تلسکوپ ناسا کشف شده است.

آژانس فضایی آمریکا می‌گوید که سامانه مذکور یک میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و دانشمندان با ادغام داده‌های تلسکوپ‌های روی زمین و همچنین تلسکوپ‌های فضایی موفق به کشف این سامانه متشکل از سه سیاه‌چاله شده‌اند.

سامانه متشکل از سه سیاه‌چاله

ابتدا تلسکوپ فضایی وایز (WISE) ناسا به کمک نور مادون قرمز، متوجه درخشش شدید این سامانه شد. این درخشش بیانگر فاز بلعیدن سریع اطراف یک سیاه‌چاله عنوان است. دانشمندان سپس به کمک تلسکوپ‌های پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray) و یک تلسکوپ دوربرد در ایالت آریزونا توانستند نشانه‌هایی از بلعیده شدن مواد توسط این سیاه‌چاله‌ها را در وسط یک کهکشان بیابند.

سپس تلسکوپ‌های چاندرا و نواستار (NuSTAR) این سازمان، شواهدی مبنی بر وجود میزان زیادی گاز و غبار اطراف یکی از این سیاه‌چاله‌ها مشاهده کردند که به طور معمول به ادغام سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر نسبت داده می‌شود. تلسکوپ SDSS نیز بخش بزرگی از فضا را به کمک نور اپتیکال اسکن و سامانه را تصویرسازی کرده است.

ناسا می‌گوید پیدا کردن سیاه‌چاله‌های سه گانه و حتی زوج سیاه‌چاله‌ها بسیار سخت است؛ چرا که معمولا توسط غبار‌ و گاز، مخفی می‌شوند.