کشف ترکیبات ارگانیک در یکی از اقمار زحل

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، از کشف ترکیبات ارگانیک جدیدی روی قمر انسلادوس (Enceladus) سیاره زحل خبر داده است. این کشف با تکیه بر اطلاعاتی انجام شده که در طول ماموریت کاسینی (Cassini) ناسا به دست آمده و حکایت از آن دارد که اقیانوس عمیق موجود روی انسلادوس احتمالا حاوی سنگ بنای حیات است. البته این بدان معنا نیست که دانشمندان در این قمر حیات پیدا کرده‌اند اما می‌توان آن را دستاوردی بسیار بزرگ در بررسی اجرام آسمانی توسط ناسا قلمداد کرد.

انسلادوس یک قمر یخی با سطح سفید و برفی مانند می‌باشد که با پیچک‌های آبی‌ رنگ و ماری شکل پوشیده شده است. این قمر ششمین قمر بزرگ زحل نیز محسوب می‌شود و تنها یک دهم ابعاد تیتان (Titan) را دارد که بزرگ‌ترین قمر این سیاره است. لایه یخی شفاف روی سطح انسلادوس، آن را به شدت آینه‌ای کرده و اقیانوس زیر سطح آن را پوشانده است.

طبق اطلاعاتی که ناسا در کنار تصویر بالا منتشر کرده، انسلادوس هسته‌ای مملو از آب دارد که باعث ایجاد منافذی در اعماق اقیانوس آن شده است. این منافذ به قدری قدرتمند هستند که می‌توانند مواد یخی را به شکل دانه‌های ریز یا بخار آب به فضا پرتاب کنند. کاوشگر کاسینی نیز ترکیبات حیات را در داخل همین دانه‌های یخی پیدا کرده است.

طبق اعلام ناسا ترکیبات کشف شده حاوی مقادیری از نیتروژن و اکسیژن هستند؛ همان ترکیبی که وقتی روی زمین وجود داشته باشد باعث شکل‌گیری سنگ بنای حیات یا همان آمینو اسیدها می‌شود. احتمال دارد که این ترکیبات به ایجاد واکنش هایی در اقیانوس انسلادوس و در نهایت تولید آمینو اسید منجر شوند اما این فرض تنها در صورتی ممکن است که شرایط برای این واکنش‌ها فراهم باشد.

جدای از این موضوع، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا آمینو اسیدها برای توسعه حیات روی سیارات و قمرهای دیگر ضروری هستند یا خیر؛ اما این کشف می‌تواند قطعه دیگری از پازل حیات فرازمینی باشد. ماموریت کاسینی در اواخر سال ۲۰۱۷ به پایان رسید؛ با این حال اطلاعات به دست آمده از آن همچنان به اکتشافات تازه‌ای در رابطه با این جرم یخی منجر می‌شود.