برگزاری رویدادهای فضایی در شهرهای مختلف کشور به مناسبت هفته جهانی فضا

0 811

در سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA)، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال (۱۳ الی ۱۹ مهر)، به عنوان هفته جهانی فضا، انتخاب شد. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

سازمان ملل (United Nations) و مسئولان انجمن هفته جهانی فضا، از تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها در سراسر جهان خواسته‌اند تا در این هفته به اجرای برنامه‌های مختلف فضایی، مانند برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های فضایی، اجرای مسابقات علمی و هر کار دیگری که بتواند نظر جوانان را به دانش فناوری فضایی جلب نماید، بپردازند. شایان ذکر است کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، در هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد. هدف از این کار، همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان و در راستای هدفی مشترک است. 

برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران نیز از همان سال ۲۰۰۰ شروع شد؛ اما بیشتر در حد اجرای همایش‌ها و برنامه‌های درون سازمانی در سازمان سنجش از دور و وزارت مخابرات سابق بود. تأسیس سازمان فضایی ایران در سال ۸۴، و به طبع آن، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر درباره این هفته در بین مردم، باعث شد که برخی از تشکل‌ها در شهرهای مختلف، به فکر برگزاری مراسم هفته جهانی فضا در ابعادی گسترده‌تر در میان مردم باشند. شهرهایی مثل تهران، اصفهان و رشت، از جمله نخستین شهرهایی بودند که به‌طور جدی در این زمینه فعالیت کردند. به دنبال آن در سال‌های اخیر، شهرهای دیگری هم به این فهرست اضافه شدند و در حال حاضر شاهد گسترش برگزاری این برنامه‌ها تقریباً در تمامی استان‌ها هستیم.

امسال نیز به همین مناسبت رویدادهای فضایی مختلفی در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌گردد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

خانه نجوم و کانون فرهنگی تربیتی جوانه‌های شهر کاشان اقدام به برگزاری همایش «فناوری فضایی راهی به سوی شناخت کائنات» می‌کنند. این همایش روز یکشنبه ۱۴ مهر ماه ساعت ۹:۳۰ در محل کانون جوانه‌ها در شهر کاشان برگزار خواهد شد. در این رویداد، سیروس برزو، استاد و پیشکسوت دانش فضایی ایران حضور خواهد داشت.

برنامه شهر کتاب تبریز برای هفته جهانی فضا برگزاری رویداد «ماه دریچه‌ای به سوی ستاره‌ها» است. این رویداد روز ۱۲ مهر از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ برگزار می‌گردد.

انجمن نجوم آیاز تبریز برنامه‌هایی از جمله چهارمین جشنواره کشوری «رویای کهکشانی من» را برای این هفته تدارک دیده است. اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در وبگاه این انجمن به نشانی www.ayazastro.com مشاهده نمایید.

مدیریت کار آفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان با همکاری انجمن علمی مهندسی مکانیک هوافضا و انجمن نجوم دانشگاه گیلان و با حمایت سازمان فضایی، برنامه‌های «سمینار آشنایی با فضا»، «گردهمایی صنعت دانشگاه در حوزه فضایی با رویکرد کار آفرینی»، «سمینار آشنایی با مواد مرکب و روش‌های ساخت» و  همچنین «اکران و تحلیل فیلم سینمایی مریخی (The Martian)» را برگزار می‌کند.

زمان و محل برگزاری هر یک از این برنامه‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

کانون نجوم دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان فضایی ایران ویژه برنامه «ماه دروازه ای به سوی ستارگان» را در تاریخ ۱۵ مهر در این دانشگاه برگزار می‌کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14063
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها