شبیه‌سازی سیاه‌چاله معروف توسط ناسا+فیلم

روز ۱۰ آوریل امسال و پس از سال‌ها پژوهش و نظریه‌پردازی، سرانجام اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در مرکز کهکشان M87، منتشر شد. تلسکوپ افق رویداد (EHT) که متشکل از شبکه‌ای از تلسکوپ‌های سراسر دنیا است، موفق به ثبت این عکس شد. کهکشان مذکور در فاصله‌ی ۵۵ میلیون سال نوری از زمین قرارگرفته و جرم آن نزدیک به هفت میلیارد برابر جرم خورشید است.

اکنون سازمان ناسا (NASA) شبیه‌سازی جالبی را از این سیاه‌چاله ارائه داده است. این شبیه‌سازی با استفاده از نرم‌افزاری در مرکز پروازهای فضایی گادرد (Goddard Space Flight Center) ناسا انجام شده و نشان می‌دهد جاذبه کهکشانی بر زمان فضایی اطراف سیاه‌چاله تاثیر می‌گذارد.

با نگاهی دقیق‌تر به این شبیه‌سازی درمی‌یابیم که سمت چپ دیسک روشن‌تر از سمت راست آن است. دلیل این امر نیز با نظریه نسبیت اینشتین مرتبط است که گاز درخشان در سمت چپ در جهت ما حرکت می‌کند. به این ترتیب نور آن افزایش می‌یابد. اثر مخالف این پدیده هم در سمت راست اتفاق می‌افتد.

گفتنی است سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن چنان نیرومند است که هیچ چیز، حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور، نمی‌تواند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین (Albert Einstein) پیش‌بینی می‌کند که یک جرمِ به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و در نتیجه تشکیل سیاه‌چاله شود.