استفاده از خدمات ماهواره‌ای برای کشاورزی با چند کلیک

0 989

علیرضا فتحیکشاورزی و توزیع غذا و محصولات زراعی، در عصر حاضر نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر و چالش‌برانگیز شده است. اکنون مفهومی با عنوان کشاورزی دقیق (Precision agriculture) تعریف شده است که در آن اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها، پهپادها و سامانه‌های جغرافیایی مکان‌پایه برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت‌های مختلف از جمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفتها بیماریها و علف‌های هرز در سطح مزرعه همچنین تصمیم‌گیری در مورد موعد فعالیتهای مدیریتی و پیش‌بینی مقدار عملکرد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در مطلب حاضر به معرفی وبسایت اگرو مانیتورینگ (agromonitoring) متعلق به شرکت بریتانیایی اوپن ودر (Openweather) می‌پردازیم. این وبسایت با ابزارهای مختلف و رابط کاربری ساده خود خدمات مناسبی را به صورت رایگان و غیر رایگان در اختیار کشاورزان می‌گذارد. اگرو مانیتورینگ یک بانک داده غنی شامل بیش از ۵۰۰ ترابایت تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارد و هر ۲ الی ۴ روز تصاویر جدیدی به آن اضافه می‌شود. در تصویر زیر مناطق آبی‌رنگ (که شامل بخش‌هایی از شمال و شمال غرب ایران نیز می‌باشد)، قسمت‌هایی هستند که تصاویر ماهواره‌ای آن‌ها در بانک داده این وبسایت وجود دارد.

برای استفاده از خدمات اگرو مانیتورینگ کشاورزان باید دو مرحله ساده را طی کنند: ابتدا در سایت ثبت نام کنند و سپس با رسم یک چندضلعی بر روی نقشه فوق منطقه مورد نظر خود را مشخص نمایند. در صورت انتخاب اشتراک رایگان تصاویر ماهواره‌ای منطقه مورد نظر ظرف چند روز و در صورت پرداخت حق اشتراک طی مدتی کمتر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. دیگر تفاوت اشتراک رایگان و غیر رایگان در میزان دسترسی به تصاویر و حجم تحلیل‌های دریافتی است. یک نمونه از رسم منطقه و تصاویر ماهواره‌ای موجود را می‌توان در تصویر زیر مشاهده کرد.

همانطور که مشاهده می‌شود برای منطقه مورد نظر تصاویری از ماهواره‌های سنتینل (Sentinel) و لندست (Landsat) در بازه‌های زمانی مختلف و با درصد ابر مختلف در دسترس می‌باشد. همچنین برای منطقه مورد بررسی اطلاعاتی از جمله تنوع پوشش گیاهی، دمای هوا به صورت ساعتی، پیش‌بینی شرایط آب و هوایی ۵ روز آینده، میزان بارش، میزان رطوبت و… در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در تصویر زیر نمودار تغییرات دمایی برای منطقه‌ای که در قسمت قبل مشخص شد به نمایش گذاشته شده است.

وبسایت اگرو مانیتورینگ هزینه اشتراک و میزان خدمات قابل ارائه به هر گروه از مشتریان را در جدول زیر اعلام کرده است. همانطور که مشاهده می‌شود به عنوان مثال با پرداخت ماهانه ۲۰۰ دلار می‌توان به تعداد نامحدود منطقه با مساحت کلی ۲۰۰۰۰ هکتار بر روی نقشه مشخص کرد و از داده‌های هواشناسی یک سال گذشته استفاده نمود. در صورت انتخاب خدمات رایگان مجموع مساحت مناطق مورد بررسی به ۲۵۰۰ هکتار در هر ماه محدود گشته و امکان دسترسی به آرشیو داده‌های هواشناسی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه امکان ارائه تحلیل‌های سنجشی به صورت آنلاین و بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای فقط برای مشتریانی وجود دارد که حق اشتراک ماهانه ۲۰۰ دلار را پرداخت می‌کنند. ستون آخر این جدول نیز به مشتریانی اختصاص دارد که با انتخاب دلخواه همه گزینه‌ها، حق اشتراکی به تناسب خدمات مورد درخواست پرداخت می‌کنند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14038
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها