ایلان ماسک: استارشیپ تا ۶ ماه دیگر به مدار زمین پرتاب می‌شود

0 559

ایلان ماسک (Elon Musk) طی یک سخنرانی از برنامه‌های آتی سفر به مریخ خبر داد که بر اساس آن فضاپیمای استارشیپ (Starship) تا شش ماه دیگر به مدار زمین پرتاب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) که در پایگاه این شرکت در تگزاس برای مخاطبان صحبت می‌کرد، مراحل پیش روی پروژه سفر به سیاره سرخ را مشخص نمود. بر این اساس نمونه اولیه استارشیپ در ماه‌های آینده به صورت کنترل شده تا ارتفاع ۶۵ هزار پایی پرتاب خواهد شد و در صورت موفقیت در مرحله بعد فضاپیما راهی مدار زمین می‌گردد.

استارشیپ توسط حامل فضایی سوپر هِوی (Super Heavy) روانه فضا می‌شود؛ این حامل فضایی ۶۸ متر طول و ۹ متر قطر دارد. سوپر هوی پس از رساندن استارشیپ به مدار، به زمین باز خواهد گشت. در این مرحله یک فضاپیمای دیگر به استارشیپ متصل شده و فرایند سوخت‌رسانی هوایی را انجام خواهد داد.

فضاپیمای اسپیس‌ایکس با ۵۰ متر ارتفاع و ۹ متر قطر، قابلیت حمل ۱۵۰ تن محموله را خواهد داشت. در نسخه جدید استارشیپ بدنه از فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۱ ساخته شده که تا دمای ۸۴۰ درجه در برابر اکسیداسیون مقاوم است.

به گفته ماسک، سوپرهوی بر اساس نوع ماموریت شامل ۲۴ تا ۳۷ موتور قدرتمند رپتور خواهد بود که از متان و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. وی همچنین تأیید کرد که اسپیس‌ایکس ابتدا قصد داشته فضاپیما را از جنس فیبر کربن بسازد اما در نهایت از فلز برای ساخت آن استفاده شده است.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر سرگرم ساخت کپسول سرنشین‌دار کرو دراگون (Crew Dragon) برای سازمان ناسا (NASA) نیز هست اما ظاهرا این برنامه مدت‌ها از جدول زمانبندی عقب افتاده است. پیش از این مدیر ناسا از این شرکت فضایی خواسته بود تلاش بیشتری برای توسعه این کپسول انجام دهد اما ماسک طی سخنرانی خود مدعی شد که تنها ۵ درصد از پرسنل اسپیس‌ایکس سرگرم توسعه فضاپیمای استارشیپ هستند و بخش اعظم منابع و نیروهای شرکت به پروژه کرو دراگون اختصاص یافته است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14035
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها