ارسال میکروب‌های زمین به مریخ!

0 544

آژانس‌های فضایی اقدامات احتیاط آمیز زیادی در مورد آلوده نکردن اجرام آسمانی با میکروب‌های زمینی انجام داده‌اند اما برخی دانشمندان معتقدند ارسال میکروب‌های زمین به مریخ می‌تواند مفید باشد زیرا با انجام این کار ممکن است محیط مریخ به محیطی قابل سکونت برای بشر تبدیل شود.

مطالعه اخیر پژوهشگران نشان داده است انتشار میکروب‌های انسان می‌تواند آغازگر روند تغییر ساختار سیاره سرخ و ایجاد محیطی باشد که انسان‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند. دانشمندان طی این مطالعه فرآیندی ارائه داده‌اند که شامل غربالگری میکروب‌ها و رها کردن مهم‌ترین آن‌ها در مریخ است.

طی این مطالعه خوزه لوپز (Jose Lopez) میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه نوا جنوب شرقی (Nova Southeastern University) در ایالت فلوریدا به همراه دیگر پژوهشگران این مطالعه را انجام داده‌اند. پژوهشگران این مطالعه از سازمان ناسا (NASA) و دیگر آژانس‌های فضایی خواستند تا میکروب‌ها را به مریخ بفرستند تا از این طریق بتوانند محیط و آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی این سیاره را تغییر داده و یک محیط قابل سکونت در آن ایجاد کنند. استدلال عمده محققان این است که پیشگیری از آلودگی تقریباً غیرممکن است اما با انجام برخی کارها مانند ارسال میکروب انسانی به آنجا می‌توان این کار را انجام داد.

لوپز می‌گوید: «میکروارگانیسم‌ها همان چیزی بودند که باعث شدند سیاره ما قابل سکونت شود. همانطور که می‌دانیم بدون میکروارگانیسم‌های مفید، زندگی وجود نخواهد داشت. بیش از چهار میلیارد سال پیش، زمین مکانی برای سکونت نبود اما زندگی میکروبی بوجود آمد و با گذشت زمان تکامل یافت. نخستین استعمارهای میکروبی خارج از سیاره احتمالاً از جانور شدیددوست ناشی می‌شوند.»

لازم به توضیح است جانور شدیددوست (Extremophile) به گروهی از ارگانیسم‌ها گفته می‌شود که در محیط‌های خشن و شدید فیزیکی یا شیمیایی، که عموماً اغلب انواع زیست در آن‌ها ناممکن است، زندگی می‌کنند. هر یک از کهن‌باکتری‌هایی را که تمایل به زندگی در محیطی خاص با دما و نمک زیاد داشته باشند نیز شدیددوست گویند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14032
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها