نظارت بر پوشش سطحی مزارع به کمک خدمات ماهواره‌ای

0 923

علیرضا فتحی: سقف متشکل از تاج درختان، گیاهان و محصولات کشاورزی را سایبان یا تاج‌پوش (Canopy) می‌گویند. این لایه از شبکه شاخه‌ها و درختان تشکیل شده‌ و میزان دسترسی به نور در این لایه بسیار زیاد است. اما خود این لایه پوششی را می‌سازد که جلوی رسیدن نور به گیاهان پایینی را می‌گیرد. برگ‌هایگیاهان در لایه سایبان کوچک و چرمی‌اند تا مانع از دست دادن زیاد آب در مقابل تابش شدید خورشید شود. برخی حشرات و جانوران خود را کاملاً برای زندگی در محیط تاج‌پوش سازگار کرده‌اند. از این رو محافظت تاج‌پوش در برابر حشرات، جانوران و دیگر عوامل محیطی اهمیت بسیاری دارد چرا که سلامت این قسمت از محصولات، نشان‌دهنده سلامت کلی محصول و میزان رشد آن نشانگر زمان مناسب برداشت می‌باشد.

یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه استفاده از خدمات ماهواره‌ای برای کشاورزی، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پیش‌بینی شرایط آب و هوایی از طریق هوش مصنوعی، تکنیک‌های یادگیری ماشینی، مشاهدات محلی و اینترنت اشیا به به کشاورزان کمک می‌کند که بر پوشش سطح یا تاج‌پوش محصولات خود نظارت داشته باشند. شرکت آرابل (Arable) به کمک فناوری‌های مذکور، کشاورزان و کارخانه‌های توزیع محصولات غذایی را از اطلاعات بروز و حیاتی در مورد محصولاتشان آگاه می‌سازد تا به حاشیه سود بالاتری دست پیدا کنند.

استفاده صرف از تصاویر ماهواره‌های سنجشی باعث می‌شود که نظارت بر تاج‌پوش محصلات به صورت دائمی نباشد اما ابزار ابداعی این شرکت با نام مارک (Arable Mark) با ترکیب تصاویر ماهواره‌ای و مشاهدات در محل به صورت ۲۴ ساعته در مورد بخش تاج‌پوش، میزان کلروفیل، فتوستنز، تشعشعات، سلامت محصولات و میزان رشد آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. این دستگاه در مجموع بیش از ۴۰ نوع اطلاعات در مورد محصولات و شرایط اقلیمی برای کشاورزان فراهم می‌نماید. این اطلاعات نهایتا به صورت نمودارهایی مطابق تصویر زیر به نرم‌افزار مربوطه در تلفن همراه مشتری ارسال می‌گردند:

در تصویر فوق نمودار سمت چپ مربوط به محاسبه زمان مناسب برداشت محصول، نمودار میانی نشان‌دهنده میزان سلامت محصول و نمودار سمت راست بیانگر رشد محصولات نسبت به زمان می‌باشد. برای تهیه این نمودارها مشاهدات به صورت ساعتی، بدون توجه به شرایط آب و هوایی و اوقات شبانه‌روز بروزرسانی می‌شوند.

شرکت آرابل از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۴ تا کنون که تعداد کارکنان آن از ۳ به ۲۵ نفر رسیده است در تلاش برای اثرگذاری در مقیاس جهانی از طریق ارائه اطلاعات مهم به کشاورزان، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران این صنعت می‌باشد. این شرکت در هنگام ارائه خدمات خود به مشتریان، ابتدا از آن‌ها می‌خواهد که نوع محصولات خود را از لیستی شامل میوه‌ها، سبزیجات، چای و قهوه، غلات و… مشخص کنند و سپس خدمت مورد درخواست که به غیر از نظارت بر پوشش سطحی شامل نظارت بر آبیاری، مشاوره در تعیین زمان برداشت محصول، هواشناسی، پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضا، بررسی سلامت محصولات و موارد دیگر می‌باشد، انتخاب نمایند تا نهایتا یک پکیج متناسب با نیاز به آن‌ها عرضه شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14030
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها