روس‌ها دلیل وجود سوراخ در بدنه فضاپیمای سایوز را به اطلاع ناسا نرسانده‌اند

0 368

در ماه اوت سال گذشته، انتشار خبر وجود سوراخی در بدنه‌ فضاپیمای سایوز (Soyuz)، بحث‌های زیادی را برانگیخت. اکنون پس از گذشت بیش از یک‌ سال، به‌ نظر می‌رسد روس‌ها دلیل وجود این سوراخ را یافته‌اند؛ اما اطلاعات مربوطه را با سازمان ناسا (NASA) به اشتراک نگذاشته‌اند.

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، طی کنفرانسی که با محوریت جوانان و فضانوردی برگزار شده‌ بود، از این مسئله پرده‌ برداشت که بررسی‌های مربوط به وجود سوراخ در بدنه‌ سایوز به نتیجه رسیده است.


راگوزین در این رابطه گفته است: «ماژول مداری فضاپیما پس از ورود به جو سوخته است. ما تمامی نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و دقیقا می‌دانیم که چه اتفاقی رخ داده است؛ ولی اطلاعات بیشتری از این مسئله در اختیار شما قرار نمی‌دهیم.» وی افزود: «ما باید تا اندازه‌ای پنهان‌کار باشیم.»

سوراخ مذکور در ماه اوت سال پیش، پس آن از کشف شد که فضانوردان متوجه‌ شدند فشار هوا در ایستگاه به‌ آرامی و به‌ طور منظم در حال کاهش است. بررسی بخش‌های مختلف ایستگاه نشان داد که این کاهش فشار به‌ دلیل وجود یک سوراخ کوچک ۲ میلی‌متری در بدنه‌ فضاپیمای سایوز ام‌اس-۹ است. این فضاپیما به یکی از ماژول‌های بخش روسی ایستگاه فضایی موسوم به Rassvet متصل شده بود. شایان ذکر است ماژول مداری فضاپیمای سایوز در زمان اتصال به ایستگاه فضایی به‌ عنوان مکانی اضافه برای اقامت کیهان‌نوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از کشف سوراخ، کیهان‌نوردان موفق‌به پر کردن این سوراخ شدند و بررسی‌هایی را در این رابطه شروع کردند. حتی برای کسب اطلاعات بیشتر، طی یک پیاده‌روی فضایی، این سوراخ مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود که آیا سوراخ توسط ریزشهاب‌واره‌ها ایجاد شده است یا خیر. ریزشهاب‌واره‌ها سنگ‌های کوچکی هستند که می‌توانند بدنه‌ ایستگاه فضایی را سوراخ کنند و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن‌ها بسیار ارزشمند است.


تصویر سوراخ کشف‌ شده در بدنه‌ فضاپیمای سایوز

تحقیقات انجام شده نشان داد که این سوراخ توسط یک مته ایجاد شده‌ است؛ اما اینکه حاصل اشتباهی سهوی بوده یا عمدا در بدنه‌ فضاپیما ایجاد شده، سوالی بود که نیاز به بررسی بیشتری داشت. همچنین مشخص نبود که این سوراخ در زمین ایجاد شده یا در فضا؛ هر چند که از نظر علمی، ایجاد سوراخ در بدنه‌ فضاپیما، آن‌هم در فضا، چندان منطقی به‌ نظر نمی‌رسد. با وجود این سوراخ در ماژول مداری سایوز ام‌اس-۹، ماژول فرود این فضاپیما در ماه دسامبر سال گذشته‌ میلادی با موفقیت سرنشینان خود را به زمین بازگرداند.

پس از پایان مأموریت فضاپیمای مذکور، آژانس فضایی روسیه همچنان بررسی‌های خود را ادامه داد و اعلام شد که این سوراخ به‌دلیل اشتباهی طی فرایند تولید فضاپیما ایجاد شده است؛ اما راگوزین به‌ سرعت این مسئله را انکار کرد و تاکنون نیز توضیحی رسمی از سوی این سازمان ارائه نشده است.

با توجه به اظهارات اخیر راگوزین در ارتباط با به‌ ثمر رسیدن تحقیقات، آنچه تعجب برانگیز است، بی‌اطلاعی ناسا از یافته‌های آژانس فضایی روسیه است. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا در این رابطه گفته است: «آن‌ها (روس‌ها) هیچ توضیحی به من نداده‌اند. نمی‌خواهم تنها یک مسئله موجب خراب شدن رابطه‌ ما شود؛ اما وجود سوراخ در ایستگاه فضایی بین‌المللی قطعا قابل‌ قبول نیست.»

برایدنستاین افزود که او در این رابطه با راگوزین صحبت خواهد کرد. نباید فراموش کرد که رابطه‌ میان ناسا و روسکاسموس بسیار مهم است؛ چرا که از زمان بازنشستگی شاتل فضایی (Space Shuttle) در سال ۲۰۱۱، آمریکایی‌ها برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضاپیمای روسی سایوز وابسته بوده‌اند و برای هر فضانورد مبلغی بین ۲۱.۳ تا ۸۱.۹ میلیون‌ دلار پرداخت کرده‌اند.

در عین حال، مأموریت‌های بدون سرنشین ناسا برای ارسال بار و اقلام مصرفی توسط دو فضاپیمای دراگون (Dragon) ساخت شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) و سیگنس (Cygnus) ساخت شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) انجام می‌شود. در حال حاضر نیز اسپیس‌ایکس در تلاش است تا فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon) را برای مأموریت‌های سرنشین‌دار آماده کند؛ این شرکت مصمم است تا اولین مأموریت سرنشین‌دار را روز ۲۴ آبان سال جاری (۱۵ نوامبر ۲۰۱۹) به‌ انجام برساند.

شرکت بوئینگ (Boeing) نیز در حال آماده‌سازی فضاپیمای استارلاینر (Starliner) است و روز ۹ آذر امسال (۳۰ نوامبر ۲۰۱۹) را به‌ عنوان زمان اولین مأموریت سرنشین‌دار این فضاپیما در نظر گرفته‌ است. با این حال، هر دو پروژه با تأخیرهایی روبه‌رو بوده‌اند و مشخص نیست که می‌توانند در تاریخ‌های تعیین شده پروازی را به‌ انجام برسانند یا خیر.

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14024
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها