افتتاح آزمایشگاه الکترواپتیک پژوهشکده مکانیک شیراز و تأکید بر تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشکده

روز چهارشنبه مورخ ٣ مهر، آزمایشگاه الکترواپتیک گروه حسگرهای فضایی پژوهشکده مکانیک در شیراز با حضور دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، معاونان و مدیران این پژوهشگاه و همچنین مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس افتتاح شد.

در این مراسم، دکتر رحیم اقرء رئیس پژوهشکده مکانیک در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه الکترواپتیک گفت: «ایجاد چنین آزمایشگاهی در بخش الکترواپتیک صنعت فضایی کشور با راهبرد ایجاد زیرساخت دانش اپتیکی متناسب با پیشبرد مأموریت‌های فضایی در این حوزه حساس، اقدامی ضروری بوده که با تلاش متخصصان پژوهشکده مکانیک و اخذ مشاوره‌های جامع از نخبگان دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، راه‌اندازی شده و آماده بهره‌برداری است.»

دکتر اقرء اظهار نمود: «آزمایشگاه الکترواپتیک با مساحت ۱۰۶ متر فضای تمیز ١٠٠٠٠، شامل ٣۶ متر فضای ١٠٠٠ و ٣٣ متر فضای اتاق تاریک بر اساس استانداردهای ISO14644 و ECSs-ST- 70-OIC طراحی و ساخته شده است. در داخل این آزمایشگاه سه سکوی ضد ارتعاش با میرایی بیش از ٩٨ درصد ارتعاش محیط وجود دارد که برای صحه‌سنجی حسگرهای ستاره، خورشید و افق زمین تجهیز شده‌اند.»

رئیس پژوهشکده مکانیک تصریح کرد: «اکنون چیدمان‌های تست و صحه‌سنجی حسگرهای فضایی خورشید، ستاره و افق زمین برپا شده در این آزمایشگاه، آماده پوشش‌دهی نیاز داخلی پژوهشگاه و خدمات‌رسانی به فعالان حوزه استراتژیک اپتیک و فوتونیک کشور است.» دکتر اقرء درباره ویژگی‌های آزمایشگاه مذکور اظهار نمود: «این آزمایشگاه با متراژ و کلاس کاری طراحی شده یکی از با کیفیت‌ترین آزمایشگاه‌های الکترواپتیک کشور است.»

رئیس پژوهشکده مکانیک، فراهم نمودن بسترهای الکترونیکی و اپتیکی در کلاس تمیز برای تجمیع المان‌های اپتیکی، مونتاژ قطعات الکترونیکی و تست حسگرها را از خصوصیات بارز این آزمایشگاه برشمرد که براساس استانداردهای فضایی باید در کلاس ١٠٠٠ انجام شود.

همچنین ضمن حضور ریاست پژوهشگاه فضایی ایران و هیأت همراه در پژوهشکده مکانیک شیراز به منظور افتتاح آزمایشگاه الکترواپتیک، این هیأت در دیدار عمومی با تمامی کارکنان پژوهشکده شرکت نمود. در این دیدار، دکتر حسین صمیمی در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده مکانیک، بر تجاری‌سازی دستاوردهای این پژوهشکده تأکید نمود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به سه محور اصلی مأموریت‌های این پژوهشگاه شامل طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، خدمات فضاپایه و سرریز دانش فضایی به سایر حوزه‌های فضایی، اظهار نمود: «پژوهشکده مکانیک در راستای محور سوم مأموریت‌ها، دستاوردهای خوبی داشته که در سایر ارگان‌ها کاربرد دارد و می‌تواند باعث تحول در سایر حوزه‌های صنعتی شده، در عین حال، موجب درآمدزایی نیز بشود. در این خصوص، پژوهشکده مکانیک از ظرفیت خوبی برخوردار است.»

صمیمی یکی از راه‌های مقابله با مشکلات موجود اقتصادی را درآمدزایی برشمرد و افزود: «با عنایت به ظرفیت موجود در مجموعه پژوهشگاه و از جمله این پژوهشکده، لازم است برنامه‌هایی را در جهت درآمدزایی به اجرا درآورد.» وی خاطرنشان کرد: «بدین منظور، کمیته درآمدزایی در مجموعه به ریاست مهندس سلمانی‌زاده، معاون اجرایی پژوهشگاه، و با حضور معاونان و رؤسای پژوهشکده‌ها و مدیران مربوطه تشکیل شده که موضوع را به جد دنبال می‌کنند.»

منبع پژوهشگاه فضایی ایران