تصمیم ناسا برای آزمایش لباس ماه‌نوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، تصمیم دارد لباس جدید ماه‌نوردان را سال ۲۰۲۳ مورد آزمایش قرار دهد. این سازمان قرار است تا سال ۲۰۲۴ مأموریت بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) را به انجام برساند؛ به همین منظور و برای کاوش‌های جدید در ماه به لباس‌های جدید نیاز دارد.

بر اساس اظهارات مهندس پشتیبان این برنامه، لباس جدید فضانوردان مأموریت مذکور مطابق برنامه‌ریزی‌ها ابتدا در ایستگاه فضایی بین‌المللی تست خواهد شد. گفتنی است ناسا از سال ۲۰۱۷ طراحی و ساخت این لباس‌ها را آغاز کرده است.

این در حالی است که اخیراً متخصصان ایمنی فعالیت‌های ناسا در نشستی که در مورد پروژه بازگشت به ماه برگزار شد، اعلام کردند که این سازمان فاقد لباس فضایی مناسب برای انجام این مأموریت است.

اعضای این گروه باور دارند که ناسا باید تلاش‌های پژوهشی کنونی در مورد لباس مخصوص فضانوردی را به یک برنامه کامل تبدیل کند و به آن بودجه، مهلت و اعتبار بدهد. این گروه که فعالیت مستقل دارد، عملکرد ایمنی ناسا را ارزیابی می‌کند و توصیه‌هایی را برای بهبود عملکرد این آژانس فضایی به آن ارائه می‌دهد.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ و طی پروژه‌ آرتمیس، امکان بازگشت انسان به ماه را فراهم نماید و همچنین نخستین فضانورد زن را روی سطح ماه فرود آورد.