توافق ناسا و لاکهید مارتین برای ساخت ۶ فضاپیمای اوریون دیگر

0 630

بر اساس قرارداد جدیدی که میان آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، و شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) منعقد شده، این شرکت تعداد ۶ فضاپیمای اوریون (Orion) دیگر می‌سازد. هدف ناسا از قرارداد مذکور پشتیبانی از پروژه آرتمیس (Artemis) می‌باشد.

بر اساس این قرارداد از شرکت لاکهید مارتین به عنوان پیمانکار اصلی خواسته شده تا فضاپیماهای اضافی و خدمات پشتیبانی را برای پروژه‌های آرتمیس سه، چهار و پنج با هزینه اولیه ۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برای تعداد ۳ کپسول، و سپس تعداد ۳ کپسول دیگر با هزینه ۱.۹ میلیارد دلار برای پروژه‌های آرتمیس شش، هفت و هشت آماده نماید. با توجه به تلاش لاکهید مارتین در جهت کاهش هزینه‌های خود، سفارش دوم با مبلغ کمتری مورد توافق قرار گرفته است.

اوریون جدیدترین فضاپیمای ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها قرار است نخستین پرتاب این فضاپیما که مأموریت ای‌ام-۱ (EM-1) نام دارد در ژوئن سال ۲۰۲۰ انجام گیرد.

اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای اوریون، در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۴ با موفقیت صورت گرفت. این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو (Apollo) از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده که می‌تواند به فضای ورای زمین برود و پس از اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها، با کمک چتر نجات به زمین فرود آید.

شایان ذکر است آرتمیس نام مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند. طبق اعلام ناسا، ۱۱ شرکت فعال در حوزه هوافضا قصد دارند با بیش از ۴۵ میلیون دلار بودجه این سازمان، در طراحی و آزمایش نخستین نمونه‌های فرودگر برای مأموریت آرتمیس همکاری کنند.

این سازمان همچنین قصد دارد با انجام پروژه آرتمیس نخستین زن را به ماه اعزام کند. پروژه بلندپروازانه ناسا برای فرستادن اولین زن روی سطح کره ماه به نام الهه ماه در یونان (آرتمیس) نامگذاری شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14010
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها