مدیریت آبیاری مزارع به کمک خدمات ماهواره‌ای

0 745

علیرضا فتحی: کشاورزی و توزیع غذا و محصولات زراعی، در عصر حاضر نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر و چالش‌برانگیز شده است. اکنون مفهومی با عنوان کشاورزی دقیق (Precision agriculture) تعریف شده است که در آن اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها، پهپادها و سامانه‌های جغرافیایی مکان‌پایه برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت‌های مختلف از جمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفتها بیماریها و علف‌های هرز در سطح مزرعه همچنین تصمیم‌گیری در مورد موعد فعالیتهای مدیریتی و پیش‌بینی مقدار عملکرد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه استفاده از خدمات ماهواره‌ای برای کشاورزی، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پیش‌بینی شرایط آب و هوایی از طریق هوش مصنوعی، تکنیک‌های یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا به به کشاورزان کمک می‌‎کند که آبیاری زمین‌های خود را مدیریت کنند. شرکت آرابل (Arable) به کمک فناوری‌های مذکور، کشاورزان و کارخانه‌های توزیع محصولات غذایی را از اطلاعات بروز و حیاتی در مورد محصولاتشان آگاه می‌سازد تا به حاشیه سود بالاتری دست پیدا کنند.

ابزار ابداعی این شرکت با نام مارک (Arable Mark) به کمک یادگیری ماشینی و حسگرهای مختلف، اطلاعات اقلیمی، داده‌های مربوط به گیاهان و خاک را جمع‌آوری می‌کند و به کمک ارتباطات ماهواره‌ای نسل سوم در اختیار کشاورزان و تصمیم‎گیرندگان قرار می‌دهد. این ابزار با ارسال اطلاعات مربوط به تبخیر و تعرق گیاهان، فشار آب، میزان بارش باران و… به نرم‌افزار مربوطه در تلفن همراه کشاورز باعث می‌شود که مدیریت میزان آبیاری ساده‌تر گشته و در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود. 

مطابق تصویر زیر، اطلاعات مورد نیاز برای آبیاری در سه بخش توسط آرابل مارک جمع‌آوری می‌شوند: آب‌های ورودی (شامل آبیاری و بارش‌ها)، آب‌های خروجی (شامل تبخیر و تعرق محصولات، تشعشعات، دمای محصولات، رطوبت هوا، رطوبت خاک و سرعت باد) و تاثیرات محیطی (شامل فشار آب، رطبوت سطحی و ابعاد تاج‌پوش محصولات (Canopy Size)


 
اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط آرابل مارک مطابق ویدیو زیر به صورت یک جدول ساده در تلفن همراه مشتریان به نمایش در می‌آید. با نمایش میزان میانگین و مجموع هر پارامتر به علاوه کدگذاری‌های رنگی اندازه‌گیری‌ها، کشاورزان از روندها و ناهنجاری‌ها مطلع می‌گردند.

از دیگر خدمات این ابزار می‌توان به ارسال روزانه و اتوماتیک محاسبات مربوط به ضریب تعرق و ضریب تبخیر محصولات، مرتب‌سازی اطلاعات زمین‌های کشاورزی متعلق به یک کشاورز بر اساس تبخیر و تعرق، فشار آب و میزان بارش به منظور اولویت‌بندی آبیاری زمین‌ها و تشخیص میزان بارش باران با دقت ۰.۲ میلیمتر بر ساعت اشاره کرد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14008
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها