نخستین فضانورد امارات به فضا رفت+فیلم

0 1,382

آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، با پرتاب فضاپیمای سایوز (soyuz) طی مأموریت ام‌اس-۱۵ (MS-15) سه فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد. ام‌اس-۱۵ که ۱۴۴امین مأموریت فضاپیمای سایوز بود چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) ساعت ۱۸:۲۷ به وقت محلی (۱۷:۲۷ به وقت ایران) از پایگاه فضایی بایکانور و توسط حامل فضایی سایوز-اف‌جی (soyuz-FG) انجام شد. 


دو نکته مهم مأموریت مذکور حضور اولین فضانورد اماراتی در آن و همچنین انجام هفتادمین و آخرین مأموریت حامل فضایی سایوز-اف‌جی است. طی این ماموریت سه فضانورد روس، آمریکایی و اماراتی به فضا رفتند. اولگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka) روسی به عنوان فرمانده، جسیکا میر (Jessica Meir) آمریکایی به عنوان مهندس و هزاع المنصوری ( Hazza Al Mansouri) به عنوان مهمان در این پرواز حضور داشتند. المنصوری پس از هفت روز توسط یک فضاپیمای سایوز به زمین باز خواهد گشت.

این فضانورد اماراتی قبل از پرواز در پاسخ خبرنگاران مبنی بر اینکه یوری گاگارین (Yuri Gagarin) قبل از آغاز پرواز فضایی گفت: «ما رفتیم»؛ شما چه می‌گویید؟ پاسخ داد: «من می‌گویم به خواست خدا این کار را می‌کنم.» وی در ادامه درخصوص برنامه‌های خود در این سفر فضایی گفت: «در طول هشت روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ۱۹ آزمایش علمی انجام خواهم داد و همچنین به سؤالات مردم در زمین پاسخ می‌دهم.»

پیش‌تر سرگئی کریکالف (Sergei Krikalev) مدیر برنامه‌های پرواز روسکاسموس ابراز امیدواری کرده بود که این کشور بتواند با امارات متحده عربی همکاری‌های طولانی مدت در عرصه فضایی داشته باشد.

سه فضانورد جدید پس از یک پرواز ۶ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و مورد استقبال ۶ فضانورد ساکن در این ایستگاه قرار گرفتند. هم اکنون شش فضانورد برای انجام مأموریت اکسپدیشن ۶۰ (expedition 60) در فضا به سر می‌برند. در ویدئو‌ی زیر می‌توانید لحظه اتصال فضاپیمای آن‌ها و سپس پیوستن این فضانوردان به ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی را مشاهده کنید:

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14006
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها