اولین فضانورد آلمانی درگذشت

0 921

زیگموند یان (Sigmund Jähn) اولین فضانورد آلمانی که موفق شد به فضا سفر کند در سن ۸۲ سالگی در گذشت. وی که محقق، خلبان و مهندس پرواز آلمانی بود توانست به اولین فرد آلمانی تبدیل شود که به فضا سفر کرده است. این فضانورد موفق شد ۷ روز و ۲۰ ساعت و ۴۹ دقیقه را در فضا سپری کند.

زیگموند یان در تاریخ ۲۶ اوت سال ۱۹۷۸ به عنوان یک کیهان‌شناس به همراه سایوز-۳۱ (Soyuz-31) به ایستگاه فضایی سالیوت ۶ (salyut 6 space station) متعلق به شوروی سابق اعزام گردید و در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۱۹۷۸ توسط سایوز-۲۹ (Soyuz-29) به زمین بازگشت و موفق شد در این مدت ۱۲۴ مرتبه مدار زمین را گردش کند.

وی در این سفر به ولادیمیر کوالیونوک (Vladimir Kovalyonok) و الکساندر ایوانچنکوف (Aleksandr Ivanchenkov) پیوست تا آزمایش‌هایی را انجام دهد که فعالیت‌های علمی در زمینه‌های سنجش از راه دور پزشکی، زیست‌شناسی، علوم مواد و ژئو فیزیک را در برمی‌گرفت.

زیگموند یان در هفته‌ای که در مدار زمین مستقر بود، در برنامه‌ای تلویزیونی به هموطنان خود گفت: «من از اینکه این شانس را داشته‌ام که به اولین فرد آلمانی تبدیل شوم که پرواز فضایی داشته است، بسیار خوشحالم.» یان پس از بازگشت به آلمان، هدایت یک مرکز آموزش فضایی را به عهده گرفت. گرچه که این فضانورد مجددا به فضا سفر نکرد، ولی به آماده‌سازی پنج آلمانی برای انجام‌ مأموریت در ایستگاه فضایی میر (Mir) کمک کرد.

جان ورنر (Johann Wörner) مدیرکل آژانس فضایی اروپا (ESA) در مورد درگذشت زیگموند یان در توئیتر خود نوشت: «خبر فوت زیگموند یان مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد.»

یان در سال ۲۰۰۲ بازنشسته شد ولی در زمینه پیشبرد اهداف فضایی در آلمان و سراسر جهان فعال بود. این فضانورد به خاطر خدمات ارزنده خود به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری دموکراتیک آلمان شناخته شد و در سال ۲۰۰۱ نیز سیارک 17737 به افتخار وی به اسم زیگموند یان نامگذاری شد. زندگی ارزشمند این فضانورد آلمانی در هفته جاری به اتمام رسید و وی در ۸۲ سالگی درگذشت.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14002
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها