آزمایش ابزار حفاری خودکار توسط ناسا

یکی از چالش‌های تحقیقات در مریخ چگونگی دسترسی به زیر سطح سیاره است. پروژه‌های فعلی مانند مریخ‌نورد اینسایت (InSight) مجهز به ابزارهای حفاری هستند؛ اما در اوایل سال جاری ابزار حفاری این مریخ‌نورد در خاک سیاره گیر کرد و اختلالی در عملکرد آن به وجود آورد. از سوی دیگر، پروژه‌های آینده مانند مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) نیز مجهز به طیفی از ابزارهای حفاری مختلف برای نفوذ به صخره‌های سیاره و جمع‌آوری نمونه هستند.

در همین راستا آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، مشغول آزمایش یک ابزار حفاری است که می‌تواند به طور خودکار در سیارات مسیریابی کند و در مرحله بعد به جمع‌آوری نمونه بپردازد. این سازمان سعی دارد ابزار جدیدی را آزمایش کند که می‌تواند در عمق چند فوتی سیاره نفوذ کند و خود را با محیط‌های مختلف وفق دهد. این پروژه ARADS نام دارد و در صحرای آتاکاما (Atacama) شیلی در حال آزمایش است؛ صحرایی که محیط آن شباهت زیادی به مریخ دارد.

برایان گلس (Brian Glass) محقق ارشد پروژه ARADS در مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) ناسا می‌گوید: «این پروژه شامل آماده کردن ناسا برای جستجوی حیات روی مریخ است و توسعه ابزارهای علمی و رباتیک بخش مهمی از آن به شمار می‌رود. بهترین روش برای بررسی عملکرد ابزارها، آزمایش آن‌ها روی زمین است.»

مزیت ARADS نسبت ابزارهای حفاری دیگر آن است که نیازی نیست دانشمندان اطلاعاتی را به دستگاه ارائه کنند. این ابزار اطلاعات مربوط به خاک یا صخره ها را دریافت می‌کند، سپس مسیر خود و همچنین قدرت حفاری  را براساس آن‌ها تنظیم می‌نماید. این امر موجب می‌شود دانشمندان زمان بیشتری داشته باشند و روی اطلاعات جمع‌آوری شده تمرکز کنند.

توماس استاکی (Thomas Stucky) از محققان پروژه مذکور عنوان می‌کند: «این ابزار حفاری می‌تواند اطلاعات خاک را به تنهایی جمع‌آوری نماید. دانشمندان فقط باید مکان جمع‌آوری نمونه را مشخص و عمق نفوذ مته حفاری در خاک را تعیین کنند. ابزار، بقیه کارها را به طور خودکار انجام می‌دهد.»

به گفته محققان، این ابزار در مقایسه با دستگاه‌های قبلی می‌تواند در عمق بیشتری از سیاره نفوذ کند و منابع مهمی مانند آب‌های زیر سطحی را بررسی نماید.