ثبت پالس‌های مغناطیسی مرموز در مریخ

بر اساس اطلاعاتی که به تازگی از مریخ‌نورد اینسایت (InSight) متعلق به سازمان ناسا (NASA) به دست آمده، پالس‌های مغناطیسی مرموزی در مریخ شناسایی شده است. یافته‌های اولیه حاکی از آن است که گاهی اوقات پالس‌های مذکور دقیقا در نیمه‌شب از سیاره سرخ ساطع می‌شوند؛ مسئله‌ای که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

ماهیت این پالس‌ها در حال حاضر مشخص نیست و محققان در تلاشند تا مشخص نمایند که این سیگنال‌ها از اعماق زیرین مریخ حاصل می‌شوند یا منبعشان در نزدیکی سطح این سیاره است. آنچه که در مورد این سیگنال‌های گاه به گاه غیرمعمول می‌باشد این است که آن‌ها در اوقاتی منتشر می‌شوند که وقوع چنین مسئله‌ای در این بازه زمانی در زمین بعید است.

اینسایت یک مریخ‌نورد رباتیک می‌باشد که قرار است برای اولین بار نقشه درونی سیاره سرخ را تهیه نماید. این فضاپیما در تاریخ ۵ می سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این بار شامل تجهیزات علمی شامل لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات، و پس‌بازتابگر لیزری می‌باشد.

مریخ‌نورد مذکور با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از حسگرهای پشتیبان (APSS) اطلاعات بیشتری از سطح مریخ نسبت به مأموریت‌های قبلی ارائه می‌دهد. این کاوشگر در هر ثانیه از یک سول (یک روز در مریخ) داده‌ها را ثبت و روزانه به زمین می‌فرستد. اینسایت همچنین قادر به مطالعه تغییرات فصلی مریخ می‌باشد.