نیاز به تشویق یا جریمه برای کاهش زباله‌های فضایی

0 697

اپراتورهای ماهواره‌ای در حال حاضر برای از مدار خارج کردن ماهواره‌های خود اقدامات مناسبی انجام نمی‌دهند. به همین دلیل برای جلوگیری از برخورد ماهواره‌های فعال با زباله‌های فضایی، شاید نیاز باشد که اقدامات تشویقی یا حتی قوانین جدیدی وضع شود.

فرانسسکا لتیزیا (Francesca Letizia) از مهندسین دفتر زباله‌های فضایی سازمان فضایی اروپا (ESA) با اشاره به نتایج آخرین گزارش محیط فضا که توسط این سازمان منتشر شده است، از شرایط فعلی جمع‌آوری زباله‌های فضایی ابراز نگرانی کرد. قوانین بین‌المللی اپراتورها را موظف می‌کند که ماهواره‌های مدار LEO را طی یک بازه زمانی ۲۵ ساله پس از پایان ماموریت از مدار خارج کنند. هرچند بسیاری از فعالان صنعت عقیده دارند همین زمان هم مدت زیادی است، تعداد زیادی از اپراتورها همکاری لازم را در این زمینه به عمل نمی‌آورند. در قسمت‌های فوقانی مدار LEO، نیروی پسای اتمسفریک به اندازه‌ای نیست که ماهواره را ظرف ۲۵ سال از مدار خارج کند و باید از سوی اپراتور نیز تلاشی صورت گیرد. اما در شرایط فعلی تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد از ماهواره‌ها هستند که برای از مدار خارج شدن تنها به نیروی پسای اتمسفریک اتکا نمی‌کنند.

ماهواره‌های قسمت فوقانی مدار LEO، ۵۰ درصد کل ماهواره‌های این مدار و ۶۰ درصد مجموع جرم قرار گرفته در این مدار را تشکیل می‌دهند. طبق گفته لتیزیا در صورت خارج نکردن این ماهواره‌ها از مدار ممکن است برخوردهای زیادی به صورت زنجیره‌ای بین زباله‌ها و ماهواره‌ها به وجود بیاید و سرعت تشکیل زباله‌ها بیشتر شود.

قوانین فعلی مربوط به خارج کردن ماهواره از مدار، جریمه‌ای را برای اپراتورهایی که به آن‌ها عمل نکنند در نظر نگرفته‌اند؛ هرچند در برخی کشورها التزام به این قوانین بخشی از فرایند دریافت مجوز پرتاب ماهواره می‌باشد. اما کارشناسان اعتقاد دارند باید اقدامات بیشتری برای ترویج رفتار مسئولانه در فضا صورت گیرد. به عنوان مثال کریس کانستادتر (Chris Kunstadter) مدیر شرکت بیمه فضایی AXA XL پیشنهاد می‌کند که همه اپراتورهای مدار LEO فرستنده‌های کوچکی به ماهواره‌های خود متصل کنند که ردیابی آن‌ها ساده‌تر شود. علاوه بر این، وی ارائه تخفیف حق بیمه به مشتریانی که مسائل ایمنی خروج از مدار را رعایت می‌کنند را راهکاری دیگر می‌داند.

دیگر کارشناسان معتقدند که تنها طرح‌های تشویقی کافی نیست و باید قوانین جدّی‌تری به صورت بین‌المللی وضع شود که همه اپراتورها ملزم به رعایت آن باشند و در صورت برخورد و ایجاد خسارت، اپراتورها پاسخگو باشند. لازم به ذکر است که وزارت بازرگانی آمریکا (Department of Commerce) در حال بروزرسانی قوانین مربوط به کاهش زباله‌های فضایی برای اپراتورهای این کشور می‌باشد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13979
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد رضا ایروانی فرد
احمد رضا ایروانی فرد
4 سال قبل

با سلام ان شاالله لیاقت فضا را همه داشته باشیم و این مهم تر است. روز و شب همگی به خیر و شادی