تأسیس مرکز اطلاعات منطقه‌ای ناسا در آسیای میانه

وزارت توسعۀ دیجیتال، نوآوری و صنایع هوافضای قزاقستان در کنفرانسی در پایتخت این کشور، از تأسیس مرکز اطلاعاتی سازمان ناسا (NASA) در آسیای میانه خبر داد. این موضوع در نخستین کنفرانس «نظارت بر تغییر زمین، امنیت آب و انرژی، غذایی و توسعه پایدار در آسیای مرکزی و قفقاز» که در پایتخت قزاقستان برگزار شد، مطرح گردید.

هدف از برگزاری این کنفرانس تبادل تجارب پیشرفته در زمینه استفاده از نتایج فعالیت‌های فضایی برای حل و فصل وظایف عملی در عرصه اقتصاد است. شرکت‌کنندگان و حاضران در این کنفرانس همچنین به مسائل مربوط به زیرساخت‌های فضایی مدرن قزاقستان پرداخته و پیشرفت‌های این کشور در زمینه توسعه نمونه‌های داخلی تجهیزات و فناوری‌های فضایی را مثبت عنوان کردند.

کریس جاستیس (Chris Justice) از مدیران علمی ناسا بر ضرورت اعلام نتایج نظارت فضایی قزاقستان به برنامه نظارت جهانی زمین (GAW) تأکید کرد و فعالیت متخصصان قزاق در زمینه سنجش از راه دور را مثبت ارزیابی نمود.

در همین رابطه مدیر دانشگاه دولتی اگروتکنیکال (Kazakh State Agrotechnical University) قزاقستان اعلام کرد: «تنها متخصصین قزاق در این مرکز اطلاعاتی فعالیت خواهند کرد و متخصصین ناسا فقط وظیفه آموزش برنامه‌ها را بر عهده دارند.»

در پایان این کنفرانس نقشه راهی با هدف انتقال فناوری و همکاری بیشتر با ناسا و همچنین ارتقای فناوری‌های فضایی قزاقستان و دستیابی به سطوح بالاتر ترسیم شد.

منبع خبرگزاری ایرنا