بزرگترین آتشفشان قمر آیو سیاره مشتری به زودی فوران می‌کند

گزارش‌ها نشان می‌دهد لوکی (Loki) که بزرگترین آتشفشان قمر آیو (Io) مشتری است به زودی فوران خواهد کرد. آیو نزدیکترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. این قمر سیزدهمین جسم در سامانه خورشیدی بر پایه‌ی جرم و حجم است. آیو از نظر اندازه اندکی بزرگتر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، به عنوان فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در منظومه شمسی محسوب می‌شود.

علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. شایان ذکر است قمرهای گالیله‌ای چهار قمر بزرگ سیاره مشتری هستند که توسط گالیلئو گالیله (Galileo Galilei) دانشمند سرشناس ایتالیایی کشف شدند.

لوکی بزرگترین آتشفشان قمر آیو است و مشاهدات طی چند دهه اخیر نشان داده است که این آتشفشان در یک چرخه تناوبی فوران می‌کند. دانشمندان می‌گویند بر اساس مشاهدات قبلی، لوکی در طی چند روز آینده فوران خواهد کرد و احتمالاً از هم‌اکنون فعالیت فورانی در درون آن آغاز شده است. پژوهشگران چندی پیش نیز اعلام کرده بودند که احتمالا این آتشفشان در ماه سپتامبر سال جاری فوران خواهد کرد.

برخی از فوران‌های آتشفشانی آیو آنقدر شدید هستند که توده عظیمی از گاز و خاکستر را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر به داخل فضا پرتاب می‌کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک جریان مواد مذاب، لایه‌های سطحی دی‌اکسید گوگرد منجمد را تبخیر کند؛ یا گاز محلول موجود در ماگما با تشکیل حباب، توده‌های پرسرعت مواد مذاب را از سطح سیاره به خارج پرتاب نماید.

آخرین فوران لوکی بین ۲۳ مه و ۶ ژوئن سال ۲۰۱۸ رخ داده است و این بدان معنی است که اگر چرخه فوران آن را ۴۷۵ روزه در نظر بگیریم احتمالا فعالیت آن از ۹ سپتامبر در درون آتشفشان شروع شده و ممکن است فوران آن ۲۴ سپتامبر رخ دهد.