ناکامی ناسا در یافتن فرودگر هندی

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در یافتن فرودگر ویکرام (Vikram)‌ متعلق به آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) ناکام بوده است. مطابق اعلام ناسا، آن‌ها نتوانسته‌اند در تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter به اختصار LRO) این سازمان، موقعیت ویکرام را تشخیص دهند. دلیل این امر نیز مصادف شدن عبور این مدارگرد با آغاز روز در ماه بوده که در نتیجه سایه‌های بلندی منطقه مورد نظر را پوشانده است.

ناسا به تازگی و به منظور کمک به یافتن این فرودگر هندی اعلام کرده بود که مدارگرد LRO این سازمان از مکان ویکرام در سطح ماه تصویربرداری و آن را منتشر می‌کند.

آژانس تحقیقات فضایی هند در پی قطع ارتباط با فرودگر مذکور در آخرین مرحله از فرود بر سطح کره ماه، روز ۱۸ شهریور ماه اعلام کرد که موقعیت آن را بر روی قمر زمین به دست آورده است. طبق اعلام این آژانس، ماهواره این سازمان که همچنان در مدار کره ماه در گردش است، توانسته با استفاده از عکس‌های حرارتی، موقعیت ویکرام را در قطب جنوب این کره پیدا کند؛ اما آژانس مذکور هنوز نتوانسته است با فرودگر خود ارتباط برقرار نماید.

فرودگر ویکرام طی مأموریتی به نام چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2) به فضا ارسال شد. چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس فضایی هند به ماه است و هدف آن مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه می‌باشد. این مأموریت دارای سه بخش اصلی است که شامل یک فرودگر، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد می‌شوند.