تردید مدیر برجسته ناسا برای انجام مأموریت ارسال فضانورد به ماه در سال ۲۰۲۴

کن باورساکس (Ken Bowersox) یکی از مدیران سازمان ناسا (NASA) معتقد است که احتمال دارد این سازمان نتواند در موعد تعیین شده، یعنی سال ۲۰۲۴، مأموریت بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) را به انجام برساند. وی در این خصوص می‌گوید: «هرچند ناسا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مأموریت را در تاریخ مشخص شده انجام دهد، اما تصور نمی‌کنم چنین چیزی امکان‌پذیر باشد.»

به باور باورساکس، با وجود اهمیت بالای مأموریت مذکور، چالش‌هایی از قبیل سرمایه‌گذاری و مسائل فنی در مسیر تحقق انجام پروژه آرتمیس وجود دارد.

این مدیر ناسا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این سازمان هیچ‌گونه ارزیابی در مورد هزینه‌‌ها، خطرات و موراد ایمنی به منظور استفاده از فضاپیماهای تجاری در مقایسه با فضاپیمای SLS انجام داده است یا خیر، پاسخ داد: «ناسا رویکرد و موارد مذکور را در نظر گرفته است اما اطلاعاتی از تحلیل‌ها در این زمینه در دست نداریم.» باورساکس همچنین هیچ تاریخ مشخصی برای زمان پرتاب SLS ارائه نداد. شایان ذکر است فضاپیمای غول‌پیکر SLS ناسا قرار است انسان‌ها را به ماه، مریخ و شاید روزی به فضای عمیق ببرد.

باورساکس که خود از فضانوردان سابق ناسا می‌باشد در پنج مأموریت شاتل فضایی (Space Shuttle) شرکت داشته است. وی مدتی پیش و پس از برکناری ناگهانی بیل گرستنمایر (Bill Gerstenmaier) از پست ریاست بخش پروازهای سرنشین‌دار ناسا، به عنوان جانشین وی انتخاب شد.

ناسا تصمیم دارد طی مأموریت آرتمیس، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند. طبق اعلام ناسا، ۱۱ شرکت فعال در حوزه هوافضا قصد دارند با بیش از ۴۵ میلیون دلار بودجه این سازمان، در طراحی و آزمایش نخستین نمونه‌های فرودگر برای مأموریت مذکور همکاری نمایند.

این سازمان همچنین قصد دارد با انجام پروژه آرتمیس نخستین زن را به ماه اعزام کند. پروژه بلندپروازانه ناسا برای فرستادن اولین زن روی سطح کره ماه به نام الهه ماه در یونان (آرتمیس) نامگذاری شده است.