ارزش باند ماهواره‌ای C چقدر است؟

0 421

در حالی که کمیسیون مخابرات فدرال آمریکا (FCC) برای تصمیم‌گیری در مورد اختصاص بخشی از طیف باند ماهواره‌ای C برای نسل پنجم ارتباطات همراه (5G) آماده می‌شود، کارشناسان می‌گویند ارزشیابی مالی این طیف هنوز با مشکلاتی همراه است. اپراتورهای ماهواره‌ای همچون اینتلست (Intelsat)، SES، و تلست (Telesat) که مالکیت طیف باند C در آمریکا را بر عهده دارند، آماده‌اند تا در صورتی که FCC برنامه تغییر هدف طیفی آن‌ها را در رقابت با برنامه‌های ارائه‌شده از سوی اپراتورهای کابلی و همراه انتخاب کند، سودهای کلان چند میلیارد دلاری کسب کنند. اما اینکه آن‌ها از فروش این طیف ۲۰۰ مگاهرتزی چقدر درآمد کسب خواهند کرد هنوز مشخص نیست.

فرد تورپین (Fred Turpin) مدیر روابط عمومی بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان (JP Morgan) می‌گوید سرمایه‌گذاران ارزش طیف‌های مخابراتی را به درستی متوجه نشده‌اند. به اعتقاد وی سرمایه‌گذاران باید عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های نظارتی دولت، فرایند پاکسازی طیفی و تاثیر زمان‌بندی تصمیم‌گیری FCC در ارزش سهام شرکت‌های مالک طیف مخابراتی را در نظر بگیرند. این کمیت‌ها باعث نوسانات ارزش سهام شرکت‌های مربوطه و عدم قطعیت سرمایه‌گذاران خواهد شد. تورپین پیش‌بینی می‌کند که اینتلست و SES هرکدام تقزیبا دو میلیارد دلار از طیف باند C درآمد داشته باشند.

اینتلست و SES بزرگترین اعضای اتحادیه باند C هستند. این اتحادیه که شامل تلست و یوتلست (Eutelsat) نیز می‌باشد، قصد دارد بر اساس سهم هر عضو از درآمدهای باند C آمریکا در سال ۲۰۱۷، سود حاصل از فروش مالکیت این باند را تقسیم نماید. مجموع این درآمدها هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما طبق اعلام اتحادیه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد آن به اینتلست و SES اختصاص دارد.

البته شرکت‌ها و کارشناسان دیگر ارزش بیشتری را برای باند C تخمین می‌زنند. برای مثال شرکت ACA Connects ارزش کل ۵۰۰ مگاهرتز طیف باند C را ۶۰ میلیارد دلار براورد کرده است و بیل تیلسون (Bill Tillson) مدیر اجرایی شرکت انکامپس (Encompass Digital Media) که از اینتلست و SES ظرفیت باند C را برای پخش زنده تلویزیونی اجاره می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که این دو شرکت به همراه تلست مجموعا ۳۴ میلیارد دلار از فروش طیف باند C درآمد کسب خواهند کرد. به عقیده کارشناسان، تصمیم دیگر کشورها از جمله اسپانیا، قطر و چین در راستای استفاده از باند C برای خدمات مخابراتی نسل پنجم، یکی از عوامل مهم موثر در افزایش ارزش طیف باند C در آمریکا بوده است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13957
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها