فعالان بازار سنجش از دور به دنبال ماهواره‌ها و مشتریان جدید هستند

0 694

با وجود این که اپراتورهای ماهواره‌های سنجشی در پی بروزرسانی ناوگان خود و افزایش دقت تصویربرداری و تعداد بازدید زمین هستند، اختلاف نظرهایی در مورد میزان تقاضا برای داده‌های فعلی و داده‌های جدید میان آن‌ها وجود دارد. در رویداد هفته جهانی کسب و کار ماهواره‌ای سال ۲۰۱۹ که توسط شرکت یوروکانسالت (Euroconsult) برگزار شد، چهار شرکت از فعالانی که در حال حاضر اپراتوری ماهواره‌های سنجشی (از ماهواره‌های دقت بالای اپتیکال گرفته تا ماهواره‌های مجهز به رادار روزنه مصنوعی (SAR)) را بر عهده دارند، از برنامه‌های خود برای پرتاب ماهواره‌های جدید طی چند سال آینده برای جایگزینی ماهواره‌های فعلی و بروزرسانی سامانه‌های خود خبر دادند.

ماهواره‌ساز آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) در حال توسعه منظومه جدید ورلدویو لژیون (WorldView Legion) می‌باشد. ماهواره‌های این منظومه از ماهواره‌های منظومه فعلی ورلدویو کوچک‌تر هستند اما همچنان قابلیت تهیه تصاویر سنجشی با کیفیت بالا را دارند. تونی فریزیر (Tony Frazier) از مدیران ارشد این شرکت می‌گوید: «ما یک سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری بر روی منظومه جدید کرده‌ایم که پیشرفت‌هایی در زمینه الکترونیک خواهد داشت، ضمن اینکه کیفیت عملیات‌های اپتیکال را نیز حفظ خواهد کرد.» ماهواره‌های منظومه ورلدویو لژیون تصاویری با دقت ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر از زمین تهیه می‌کنند و نرخ بازدید مجدد بالایی دارند: تا ۱۵ بار بازدید روزانه از مناطق حائز اهمیت. به گفته فریزیر این قابلیت‌ها برای مشتریان نظامی اهمیت زیادی دارد. شرکت مکسار اطلاعات چندانی در مورد چگونگی دستیابی به این نرخ بازدید مجدد بالا منتشر نکرده است. فریزیر نیز با امتناع از مشخص کردن تعداد دقیق ماهواره‌های این منظومه، تنها به ذکر این نکته که ماهواره‌ها در دو سری طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پرتاب خواهند شد بسنده کرد. ماهواره‌های منظومه ورلدویو لژیون قرار است در مدار SSO و مدارهایی با شیب متوسط گردش کنند.

ایرباس نیز به دنبال افزایش نرخ بازدید مجدد از طریق اضافه کردن ماهواره‌های جدید به ماهواره‌های فعال خود می‌باشد. این شرکت انتظار دارد بر اساس قراردادی که در ماه جولای با سازمان فضایی فرانسه منعقد کرد، تا سال ۲۰۲۲ چهار ماهواره سنجشی مدل CO3D در مدار داشته باشد. ابن ماهواره‌ها تصاویری با دقت ۵۰ سانتیمتر تهیه خواهند کرد و در آینده امکان افزودن ماهواره‌هایی دیگر به این منظومه وجود دارد. فرانسوا لومبارد (François Lombard) مدیر بخش تجارت اطلاعات ایرباس می‌گوید این شرکت همچنین در حال سرمایه‌گذاری بر روی طیف وسیعی از تصاویر ماهواره‌ای و منابع دیگر داده از جمله پهپادها و خرید سهام در شرکت هاوک آی ۳۶۰ (HawkEye 360) می‌باشد. هاوک آی ۳۶۰ در حال توسعه منظومه‌ای از ماهواره‌های کوچک برای تعیین موقعیت جغرافیایی سیگنال‌های فرکانس رادیویی است. لومبارد با اشاره به تلاش‌های جدید ایرباس برای موفقیت در بازار گفت این شرکت طی دو سال آینده طرح‌های آزمایشی زیادی اجرا خواهد کرد.

شرکت ایتالیایی ای-ژئوس (e-GEOS) که با ارائه تصاویر رادار روزنه مصنوعی ماهواره‌های کازمو-اسکای مد (Cosmo-Skymed) در بازار حضور یافته است، انتظار دارد که نخستین ماهواره از نسل دوم این ماهواره‌ها در دسامبر سال جاری میلادی به فضا ارسال شود. بنا بر گفته ماسیمو کلادیو کامپارینی (Massimo Claudio Comparini) مدیر اجرایی ای-ژئوس دومین ماهواره نیز در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد و این شرکت در حال مذاکره با دولت ایتالیا برای تامین بودجه دو ماهواره دیگر می‌باشد.

شرکت ایمیج‌ست (ImageSat International) از رژیم صهیونیستی در حال حاضر تنها ماهواره اروس-بی (Eros-B) را در مدار دارد که ۱۳ سال از شروع ماموریت آن می‌گذرد. نوام سیگال (Noam Segal) مدیر این شرکت از برنامه‌های آن برای پرتاب نسل بعدی ماهواره‌های آن به فضا خبر می‌دهد. ماهواره اروس-سی۱ (Eros-C1) در ژوئن ۲۰۲۰ و سپس دو ماهواره دیگر در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ به فضا ارسال خواهند شد. وی افزود ایمیج‌ست به زودی قراردادی را امضا خواهد کرد که به موجب آن دو ماهواره رادار روزنه مصنوعی در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت. سیگال اطمینان دارد ایمیج‌ست تا ۵ سال آینده یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی با قابلیت‌های متنوع خواهد داشت.

فعالان بازار سنجش از دور ماهواره‌ای با ماهواره‌های فعلی و آتی خود به دنبال مشتریان جدید برای تصاویر و داده‌های حاصل از تحلیل تصاویر هستند. به گفته لومبارد با افزایش کاربردهای سنجش از دور تعداد کاربران در حال تغییر است و شرکت‌ها باید برای سوددهی در این بازار قابلیت پاسخگویی به نیازهای متنوع را داشته باشند. شرکت مکسار با وجود همکاری‌های گسترده با دولت آمریکا و کشورهای دیگر، همچنان به حضور در بازارهای جدید علاقه‌مند است. به عنوان مثال فریزیر به بازار اتومبیل‌های خودران و نیاز آن‌ها به تصاویر سنجشی دقیق اشاره می‌کند. کامپارینی نیز می‌گوید شرکت ای-ژئوس به دنبال شراکت در بازارهای احتمالی از جمله کشاورزی، بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد.

بنا بر گفته سیگال، ایمیج‌ست در حال توسعه محصولات ارزش افزوده بر اساس تصاویر سنجشی خود می‌باشد اما با تردید‌هایی نیز مواجه شده است: «سوالی که با آن مواجه هستم این است که آیا مشتری به اندازه کافی وجود دارد؟» وی در مورد شرکت‌های سنجش از دوری که تصاویر ماهواره‌ای را با هزینه اندک تهیه می‌کنند و پس از تحلیل آن‌ها با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند هشدار می‌دهد. سیگال می‌گوید: «اگر اجازه دهید که یه شرکت کوچک با تعداد پرسنل ۲۵ نفر داده‌های خام شما را با ۷۰ درصد تخفیف بخرد و پس از تحلیل با قیمت دلخواه بفروشد، در واقع کنترل اکثریت بازار به دست اقلیت خواهد افتاد و اپراتورها قادر نخواهند بود در بازار باقی بمانند.» هرچند لمبارد با این نظریه مخالف است. به عقیده وی بازار در حال رشد است و هرچقدر که شرکت‌ها داده بیشتری در اختیار مشتریان قرار دهند، علاقه آن‌ها به خرید داده‌های سنجش از دور بیشتر خواهد شد. لمبارد می‌گوید: «شاید همه فعالان بازار از این شرایط بهره نبرند. میزان سود تا حدودی هم به ارزش افزوده‌ای که برای مشتری فراهم می‌کنید وابسته است. اما تاکنون شرایط مناسب بوده است.»

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13947
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها