دانشمندان یک قدم دیگر به رمزگشایی FRBها، امواج مرموز رادیویی فضایی، نزدیک شدند

اولین بار سال ۲۰۰۷ بود که سازمان ناسا (NASA) از وجود یک سری امواج مرموز رادیویی باخبر شد. دانشمندان ناسا هیچ اطلاعات خاصی درباره این امواج ندارند و این را از نامی که برایش درنظر گرفته‌اند نیز می‌توان فهمید! ناسا نام این امواج را انفجارهای رادیویی سریع (Fast Radio Bursts به اختصار FRB) گذاشته است؛ این سازمان فکر می‌کند منبع این امواج، کهکشان‌هایی هستند که میلیاردها سال نوری از سیاره ما فاصله دارند!

در همین رابطه، چندی پیش یک دانشجو رشته دکترا با نام وِیِل فرح (Wael Farah) که در دانشگاهی واقع در کشور استرالیا تحصیل می‌کند، موفق به طراحی سامانه‌ای شد که می‌تواند بین امواج ساده رادیویی و FRBها تمایز قائل شود. فرح توانست تلسکوپ مالونگلو (Molonglo) را به نحوی تنظیم نماید که به محض رویت FRBها تغییر رویکرد داده و اطلاعات را با بالاترین دقت و بیشترین جزئیات ممکن ثبت کند.

حال بنظر می‌رسد روش او واقعا جواب داده است و دانشمندان توانسته‌اند FRBهای بیشتری را ثبت کنند. به تازگی هشت FRB جدید توسط تلسکوپ‌های رادیویی کشف شده که ۲ مورد از این انفجارهای رادیویی بسیار جالب هستند. ۶ مورد از ۸ انفجار رادیویی که به تازگی ثبت شده، مانند اکثریت قریب به اتفاق FRBهایی که تاکنون ثبت شده بودند؛ تنها یک‌بار رخ دادند و دیگر هرگز تکرار نشدند. پیدا کردن منبع چنین FRBهایی تقریبا محال است!

نزدیک شدن به رمزگشایی FRBها

اما ۲ مورد FRB دیگری که اخیرا ثبت شدند، دارای یک نوع ویژگی بودند که دانشمندان را بسیار هیجان‌زده کرده است. این امواج مرموز رادیویی، موج‌هایی بودند که خودشان را تکرار کردند! یکی از این FRBها ۳ بار و دیگری درمجموع ۱۰ بار تکرار شد! صرف تکرارپذیر بودن این ۲ مورد FRB جدید، دانشمندان را در آستانه کشف منبع ارسال آن‌ها قرار داده است.

اما بجز تکرارپذیر بودن ۲ تا از ۸ FRB جدیدی که توسط دانشمندان ثبت شده، یکی از این امواج رادیویی یک ویژگی بسیار هیجان‌انگیز دیگر هم داشته است! برای درک این ویژگی، باید ابتدا یک توضیح کوتاه داد؛ برای اینکه دانشمندان فاصله حدودی منبع FRBها با کره زمین را تخمین بزنند، به یک ویژگی آن‌ها توجه می‌کنند؛ خصوصیتی که به اصطلاح به آن پاشیدگی گفته می‌شود. هرچه میزان پاشیدگی یک FRB کمتر باشد، آن موج بخصوص، فاصله کمتری با کره زمین دارد.

خبر هیجان‌انگیز این است که یکی از FRBهای تازه کشف شده، در میان تمامی انفجارهای سریع رادیویی که تاکنون ثبت شده‌اند، کمترین میزان پاشیدگی را داشته است! منبع این سیگنال جذاب که با نام FRB 180916 شناخته می‌شود ممکن است داخل منظومه شمسی خودمان باشد! اگر واقعا اینگونه باشد، آنگاه می‌توانیم بگوییم که دیگر واقعا بشر در آستانه رمزگشایی FRBها قرار گرفته است!

منبع گجت نیوز