ناسا از فرودگر هندی تصویربرداری می‌کند

0 279

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، در بیانیه‌ای اعلام کرده مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter به اختصار LRO) این سازمان از مکان فرودگر هندی ویکرام (Vikram)‌ در سطح ماه تصویربرداری و آن را منتشر می‌کند. بدین ترتیب به زودی محققان به اطلاعات بیشتری از فرودگر هند در ماه دست می‌یابند. 

آن‌گونه که در بیانیه ناسا آمده، تمام اطلاعات LRO به طور عمومی قابل دسترسی است. ناسا هرگونه تصویر محل درنظر گرفته شده برای فرود ویکرام را به اشتراک می‌گذارد تا به تحلیل‌های آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) کمک کند. مدارگرد شناسایی ماه، فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. مأموریت این مدارگرد تسهیل مأموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی ماه توسط ناسا است.

آژانس تحقیقات فضایی هند در پی قطع ارتباط با فرودگر مذکور در آخرین مرحله از فرود بر سطح کره ماه، روز دوشنبه (۱۸ شهریور) اعلام کرد که موقعیت آن را بر روی قمر زمین به دست آورده است. طبق اعلام این آژانس، ماهواره این سازمان که همچنان در مدار کره ماه در گردش است، توانسته با استفاده از عکس‌های حرارتی، موقعیت ویکرام را در قطب جنوب این کره پیدا کند؛ اما آژانس مذکور هنوز نتوانسته است با فرودگر خود ارتباط برقرار نماید. آژانس تحقیقات فضایی هند پیش از این اعلام کرده بود که تا ۱۴ روز برای برقراری ارتباط با ویکرام تلاش خواهد کرد.

فرودگر ویکرام طی مأموریتی به نام چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2) به فضا ارسال شد. چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس فضایی هند به ماه است و هدف آن مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه می‌باشد. این مأموریت دارای سه بخش اصلی است که شامل یک فرودگر، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد می‌شوند. هرکدام ازاین بخش‌ها دارای مأموریت و تجهیزات مخصوص خودشان هستند. پرتاب فضاپیمای چانداریان ۲ از پایگاه فضایی ساتیش داوان و توسط حامل فضایی جی‌اس‌ال‌وی ۳ (GSLV_III) انجام گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13944
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها