۲۹ شهریورماه؛ زمان همنشینی ماه با ستاره دبران

0 547

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: «آسمان شب، ۲۹ شهریور ماه میزبان همنشینی ماه با ستاره دبران (Aldebaran) خواهد بود. عمران مرادی با اعلام این خبر، اظهار کرد: «جمعه ۲۹ شهریور ماه در ساعت  ۲۳:۰۶ مقارنه ماه با ستاره دبران قابل رصد است.»

وی افزود: «رویداد نجومی مقارنه فرصت مناسبی برای رصد اجرام آسمانی است که در آسمان شب به سختی قابل مشاهده هستند.  علاقه‌مندان به رصد ستاره دبران می‌توانند در این زمان این سیاره را در کنار ماه بیابند.»

این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح ستاره دبران گفت: «دبران لغتی عربی است که معادل فارسی آن «پیرو» است. ستاره دبران جزء درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان است که از نظر درخشش رتبه ۱۳ را بین ستاره‌ها دارد و به رنگ قرمز می‌باشد.»

وی ادامه داد: «رنگ قرمز آن به معنای پیر بودن ستاره است، این ستاره حدود ۲۵ برابر خورشید بزرگتر است و قطر آن ۴۴ برابر قطر خورشید است؛ یعنی ۶۱ میلیون کیلومتر و ۱۵۰ برابر خورشید درخشان‌تر است. فاصله این ستاره تا زمین بیش از ۶۵ سال نوری است.» طبق گفته مرادی، دبران ستاره‌ای معروف در آسمان است و از قدیم آن را با نام ستاره پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri) می‌شناختند.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در توضیح رویداد نجومی مُقارنه گفت: «در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین، مقارنه می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13932
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها