نرخ بیمه‌های فضایی افزایش می‌یابد

0 362

به گفته یکی از فعالان صنعت بیمه فضایی تعداد درخواست‌های خسارت از بیمه در این صنعت اخیرا بالا رفته و باعث شده است که بیمه‌گذاران به فکر تجدید نظر در مورد جایگاه خود در بازار بیافتند. دومینیک رورا (Dominique Rora) از کارشناسان بیمه در شرکت AXA XL می‌گوید مشکل بیمه‌گذاران فضایی تنها افزایش ادعاهای خسارت نیست بلکه کاهش حق بیمه نیز در حال ضرر وارد کردن به این صنعت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بوده است. وی افزود: «در ماه‌های اخیر تعداد ادعاهای خسارت بالا بوده اما از عرف خارج نبوده است. چیزی که در چند سال گذشته اهمیت زیادی دارد، وجود یک روند کاهشی در مبلغ حق بیمه می‌باشد.»

یکی از ادعای خسارت‌های اخیر مربوط به پرتاب ناموفق ماهواره‌بر وگا (Vega) در ماه جولای می‌باشد که قرار بود ماهواره سنجشی امارات با نام فالکون آی-۱ (Falcon Eye-1) را به فضا ببرد. این ادعای خسارت ۴۱۵ میلیون دلاری تاکنون بالاترین مبلغ درخواست‌شده از بیمه در صنعت فضایی می‌باشد. در ماه ژانویه نیز از کار افتادن ماهواره ورلدویو-۴ (WorldView-4) ساخت شرکت مکسار (Maxar Technologies) در مدار منجر به دریافت ۱۸۳ میلیون دلار خسارت از بیمه توسط این شرکت گردید.

اکنون به نظر می‌رسد این دو ادعای خسارت باعث شده‌اند که روند طولانی کاهش نرخ بیمه متوقف شود. بنا بر گفته رورا در سال ۲۰۰۳ نرخ بیمه یک سال اول فعالیت ماهواره بیش از ۲۰  درصد قیمت آن بود اما در سال ۲۰۱۸ همین پوشش بیمه‌ای به ۵ درصد ارزش ماهواره کاهش یافته بود و دلیل آن افزایش تعداد فعالان بیمه فضایی بوده است. در سال ۲۰۱۹ نرخ بیمه مقداری افزایش پیدا کرده است اما کارشناسان هنوز نمی‌توانند با اطمینان در مورد پایدار بودن این روند افزایشی صبحت کنند. بخشی از این عدم قطعیت به علت خروج بیمه‌گذاران از بازار می‌باشد. برای مثال شرکت سویس آر ای (Swiss Re) در ماه جولای به دلیل ناپایداری حق بیمه از بازار فضایی کناره‌گیری کرد.

رورا با اشاره به اینکه طبق نظر فعالان بازار بیمه فضایی، حق بیمه فعلی تقریبا نصف مبلغی است که باید باشد گفت مجموع حق بیمه‌ای که در سال‌های اخیر پرداخت شده، سالانه تقریبا ۴۵۰ میلیون دلار بوده در حالی که در اوایل دهه این مبلغ بین ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار قرار داشت. وی افزود حتی اگر روند افزایشی با شیب زیادی ادامه داشته باشد، نرخ بیمه به اوایل دهه ۲۰۰۰ نخواهد رسید و نهایتا تا ۱۰ درصد بالا خواهد رفت.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13925
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها