چینی‌ها سه ماهواره غیرنظامی به فضا پرتاب کردند

دو ماهواره سنجش از دور و یک بادبان خورشیدی آزمایشی توسط چین به فضا پرتاب شدند. این پرتاب پنجشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) ساعت ۱۱:۲۶ به وقت محلی (۷:۵۶ به وقت تهران) از پایگاه فضایی تاییوآن (Taiyuan) و توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March 4B) انجام شد.
نخستین و مهم‌ترین محموله این پرتاب, ماهواره سنجش از دور زیوآن۱-۲دی (Ziyuan 1-2D) نام دارد. این ماهواره که توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین ( China Academy of Space Technology) طراحی و ساخته شده است به گفته مقامات چینی به منظور فعالیت‌های غیر نظامی شامل مدیریت منابع طبیعی ، نظارت بر محیط زیست ، جلوگیری و کنترل حوادث ، حفاظت از محیط زیست ، ساخت و سازهای شهری و حمل و نقل استفاده خواهد شد.
زیوآن۱-۲دی در مدار خورشیدآهنگ و ارتفاع ۷۷۸ کیلومتری قرار دارد و تجهیزات آن شامل یک دوربین فراطیفی با حساسیت بالا برای تفکیک انواع مختلف مواد سطحی و ترکیبات معدنی و یک دوربین مادون قرمز  است. طول عمر این ماهواره ۵ سال برنامه‌ریزی شده است.
محموله دوم این پرتاب یک میکرو ماهواره سنجش از دور ۱۷ کیلوگرمی به نام BNU-1 بود که ماموریتش نظارت بر قطب جنوب است. محموله سوم پرتاب‌هم یک تاسواره آزمایشی به نام تاروس-۱ (Taurus-1) است. تاروس-۱ وظیفه دارد نوعی جدید از بادبان‌های خورشیدی ساخت چین را آزمایش کند.

منبع spaceflightnow