نقش سرمایه‌گذاری‌های دولتی در موفقیت شرکت‌های خصوصی فضایی

0 441

شرکت سرمایه گذاری اسپیس انجلز (Space Angels) که در حوزه فضایی فعالیت می‌کند، گزارشی را منتشر کرده که در آن به تعیین میزان سرمایه‌گذاری‌های آژانس‌های دولتی در شرکت‌های خصوصی فضایی و تأثیر آن بر این شرکت‌ها طی ۱۸ سال گذشته پرداخته است. بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های اولیه از طرف آژانس‌های فضایی دولتی مانند ناسا (NASA) می‌تواند گامی اساسی در جهت پیشرفت و تکامل شرکت‌های فضایی تجاری، از استارت‌آپ‌های با سازماندهی ضعیف گرفته تا شرکت‌های موفق، محسوب گردد.

تجزیه و تحلیل‌های گزارش مذکور نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های دولتی هنوز نقش بسیار مهمی در صنایع فضایی خصوصی دارد؛ به طوری که گاهی انجام یا عدم انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی نهاد‌های دولتی می‌تواند به بقا یا از بین رفتن يك شركت فضایی منجر شود.

در گزارش اسپیس انجلز، که بنا به درخواست ناسا تهیه شده، آمده است که در ۶۷ شرکت فضایی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ مبلغی معادل ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از طرف دولت صورت گرفته است و نکته جالب اینکه حدود ۹۳ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها به شرکت‌های فعال در زمینه پرتاب حامل‌های فضایی اختصاص یافته است.

در این گزارش برای نمونه و به طور خاص به شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اشاره شده و اینکه سرمایه‌گذاری اولیه دولتی چگونه می‌تواند در موفقیت یک شرکت نقشی اساسی ایفا نماید. هزینه این شرکت در دهه اول فعالیت خود ۱ میلیارد دلار برآورد شده که حدود نیمی از این مبلغ از قراردادهایش با ناسا حاصل شده است.

گفتنی است ‌هنوز شرکت‌های زیادی هستند که تاکنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری دولتی در آن‌ها صورت نگرفته است. گزارش مذکور تخمین می‌زند که ۳۷۵ شرکت فعال در صنعت فضایی از سال ۲۰۰۹ تاکنون مبلغی معادل ۱۹ میلیارد دلار بودجه خصوصی دریافت کرده‌اند. همچنین حداقل ۱۲۳ شرکت متقاضی دریافت بودجه دولتی هستند؛ امری که تاکنون محقق نشده است.

با این حال، تمرکز این گزارش بر آن دسته از طرح‌های سرمایه‌گذاری دولتی است که بهترین نتیجه را دربرداشته‌اند. برای مثال، دولت ایالات متحده طی برنامه‌های تحقیقاتی نوآوری در کسب و کارهای کوچک (SBIR) و انتقال فناوری کسب و کارهای کوچک (STTR) در اولین مراحل خود به شرکت‌های کارآفرین کوچک بودجه‌هایی تخصیص داده‌ که نتیجه این کار، جذب سرمایه‌های خصوصی بیشتر توسط این شرکت‌ها بوده است.

مطابق اظهارات چاد اندرسون (Chad Anderson)، مدیر عامل اسپیس انجلز، تاکنون اغلب سرمایه‌گذاری‌های دولتی به سمت شرکت‌های فعال در زمینه پرتاب رفته‌اند؛ از این رو شاید زمان آن رسیده باشد که توجه نهاد‌های دولتی به سایر حوزه‌های فضایی نیز معطوف گردد. اندرسون معتقد است فعالیت در حوزه‌های فضایی بدون کمک و مشارکت نهاد‌های دولتی میسر نخواهد بود. 

منبع theverge
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13914
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها