طرحی مفهومی برای ریزکاوشگرهای جوی با الگوگیری از عنکبوت‌ها

0 533

پژوهشگران دانشگاه ویرجینیای غربی (West Virginia University) در ایالات‌متحده طرحی مفهومی برای ریزکاوشگرهایی که با الگوگیری از رفتار عنکبوت‌ها قابلیت پرواز در جو سیاره‌ها را دارند به سازمان ناسا (NASA) ارائه کرده‌اند. برخی گونه‌های عنکبوت با تنیدن چند رشته تار و استفاده از نیروی باد و یا میدان الکتریکی ساکن موجود در جو زمین می‌توانند برای مدتی در هوا پرواز کنند. پژوهشگران با الگوگیری از پرواز این عنکبوت‌ها طرحی برای ساخت کاوشگرهایی کوچک با جرم فقط ۵۰ میلی‌گرم داده‌اند که ریسمانی حلقه‌شده به طول ۲۰۰ متر دارند. این حلقه ریسمان با بهره‌گیری از باد و الکتریسیته ساکن جو نیروی بالابرنده ایجاد می‌کند و باعث پرواز ریز کاوشگر می‌شود. همچنین این کاوشگرهای کوچک به دو میله کوچک هر کدام به طول حدود ۲/۵ متر مجهز هستند که با بهره‌گیری از پتانسیل الکتریکی جو مقدار کمی انرژی برق تولید می‌کنند که ابزارهای کاوشگر را تغذیه می‌کند.

این ریزکاوشگرها به ذخیره‌سازهای انرژی الکتریکی مجهز می‌شوند و نیز ابزاری برای کنترل و تنظیم بار الکتریکی روی ریسمان حلقه‌شده خواهند داشت. همچنین این ریز کاوشگرها مجهز به یک ریزپردازنده و فرستنده رادیویی و حسگرهای سنجشی هستند. حرکت افقی این ریز کاوشگرها قابل کنترل نیست و تحت تأثیر باد خواهد بود اما حرکت عمودی آن‌ها تا حدودی قابل تنظیم است. با استفاده از سامانه کنترلی نصب‌شده روی این ریزکاوشگرها می‌توان زمان پرواز و احتمال قرار گرفتن در لایه مناسب جوی را افزایش داد. اگر این طرح موفق باشد قابلیت انجام کاوش‌های جوی در مأموریت‌های سیاره‌ای بعدی با به‌کارگیری تعداد بسیاری از این ریزکاوشگرها وجود خواهد داشت. 

  

این طرح مفهومی در فاز نخست برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا (NASA Innovative Advanced Concepts به‌اختصار NIAC) در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است. برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا ایده‌هایی را که با ارائه مفاهیم کاملا جدید دیدگاه‌های نوینی برای مأموریت‌های آینده ناسا فراهم می‌کنند پرورش می‌دهد. سالیانه چندین طرح ارائه‌شده به این برنامه برگزیده می‌شوند و حمایت‌هایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

منبع nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13901
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها