1398/06/20

استفاده از «اثر انگشت زمین» برای کشف سیاره‌های مشابه آن

ستاره‌شناسان دست به استفاده از روش جدیدی برای کشف سیاره‌های شبیه به زمین زده‌اند و اصطلاحا از «اثر انگشت زمین» که نشانه‌های منحصر به فرد آن است، استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به کشف تعداد زیادی از سیاره‌های مانند زمین شود.
استفاده از «اثر انگشت زمین» برای کشف سیاره‌های مشابه آن

دو اخترشناس به نام‌های نیکولاس کوان (Nicolas Cowan) و اولین مک‌دونالد (Evelyn Macdonald) از دانشگاه مک‌گیل (McGill University) در ایالت مونترال کانادا، به عنوان به‌کارگیری ابزاری برای درک بهتر سیاره‌های احتمالی که قادر به پشتیبانی از زندگی ماورای منظومه شمسی هستند، کار جالبی انجام داده‌اند؛ آن‌ها یک «اثر انگشت» برای زمین ایجاد کردند که می‌تواند برای شناسایی این نوع سیارات استفاده شود.

این روش چیزی مثل قرار ملاقات حضوری گذاشتن با جنس مخالف به صورت آنلاین است. شما با هدف این که در نهایت کسی را پیدا کنید که با شما تفاهم داشته باشد و به علائق شما نزدیک باشد، یک سری از صفات مورد نظر خود را فهرست می‌کنید. کار اخترشناسان در مورد یافتن سیاره‌های مشابه با زمین نیز به همین صورت است که منجر به ایجاد یک شناسنامه منحصر به فرد یا همان اثر انگشت مخصوص زمین می‌شود.

ایجاد این اثر انگشت زمینی به هیچ عنوان آسان نبود، چرا که حاصل بیش از یک دهه مشاهدات جو زمین توسط ماهواره کانادایی سای‌ست (SCISAT) برای ساخت طیف انتقالی زمین است. این اثر انگشت در واقع نگاهی اجمالی به جو زمین در نور مادون قرمز است که نشانگر وجود مولکول‌های کلیدی مانند متان در جستجوی جهان‌های قابل سکونت کیهان است.

پروفسور کوان یکی از دو اخترشناس این مطالعه اظهار داشت: «تعداد معدودی از محققان سعی کرده‌اند طیف انتقالی زمین را شبیه‌سازی کنند، اما این اولین طیف انتقال مادون قرمز تجربی زمین است.» این کار می‌تواند اخترشناسان را برای یافتن سیاره‌های زمین مانند بیشتر که به طور بالقوه قابلیت مهاجرت انسان را داشته باشند، کمک کند.

سازمان ها | McGill University