هند از پیدا شدن فرودگر ویکرام خبر داد

0 504

آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) در پی قطع ارتباط با فرودگر ویکرام (Vikram) این کشور در آخرین مرحله از فرود بر سطح کره ماه، روز دوشنبه (۱۸ شهریور) اعلام کرد که موقعیت آن را بر روی قمر زمین به دست آورده است. به گفته این آژانس که هنوز در حال بررسی دلیل قطع ارتباط این فرودگر با اتاق کنترل است، ماهواره این سازمان که همچنان در مدار کره ماه در گردش است، توانسته با استفاده از عکس‌های حرارتی، موقعیت ویکرام را در قطب جنوب این کره پیدا کند؛ اما آژانس مذکور هنوز نتوانسته است با فرودگر خود ارتباط برقرار نماید.

مطابق اظهارات کایلاساوادیوو سیوان (Kailasavadivoo Sivan)، رئیس آژانس تحقیقات فضایی هند، موقعیت فرودگر ویکرام به دست آمده و آن‌ها در حال بررسی عکس های حرارتی گرفته شده از آن هستند، اما هنوز اطلاعی از سالم بودن ویکرام ندارند و نتوانسته‌اند با آن ارتباط برقرار نمایند.

آژانس تحقیقات فضایی هند پیش از این اعلام کرده بود که تا ۱۴ روز برای برقراری ارتباط با ویکرام تلاش خواهد کرد. یک دانشمند این سازمان گفت: «شاید وجود موانع در سطح ماه، دلیل عدم برقراری ارتباط میان فرودگر و اتاق کنترل باشد.»

این آژانس روز شنبه (۱۶ شهریور) اعلام کرد ارتباطش را با فرودگر ویکرام از دست داده است؛ در نتیجه مأموریت فضایی این کشور جهت فرود آن در نزدیکی قطب کشف نشده جنوب ماه نافرجام ماند.

کایلاساوادیوو سیوان در ساعت ۱:۱۸ بامداد شنبه، طی اعلانیه‌ای از قطع ارتباط با این فرودگر خبر داد. طبق اظهارات وی، عملکرد معمول ویکرام تا ارتفاع ۲.۱ کیلومتری مشاهده و سپس، ارتباط آن با ایستگاه زمینی قطع شد. 

این فرودگر که به افتخار پدر برنامه فضایی هندی دکتر ویکرام سراباهی (Vikram Sarabhai)٬ ویکرام نامگذاری شده، شامل یک خودروی ماه‌نورد کوچک خودکار می‌شد که قرار بود به مطالعه ترکیب کانی‌شناسی و عناصر سطح ماه بپردازد. فرودگر مذکور مدتی پیش طی یک مانور از بخش بالایی مدار، جایی که از زمان شروع مأموریت (۳۱ تیر) در آنجا قرار داشت، جدا شده بود. 

فرودگر ویکرام طی مأموریتی به نام چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2) به فضا ارسال شد. چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس فضایی هند به ماه است و هدف آن مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه می‌باشد. این مأموریت دارای سه بخش اصلی است که شامل یک فرودگر، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد می‌شوند. هرکدام ازاین بخش‌ها دارای مأموریت و تجهیزات مخصوص خودشان هستند. پرتاب فضاپیمای چانداریان ۲ از پایگاه فضایی ساتیش داوان و توسط حامل فضایی جی‌اس‌ال‌وی ۳ (GSLV_III) انجام گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13890
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها