نگاهی به مأموریت‌های سفر به ماه در ۶ دهه گذشته

0 824

طبق گفته آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، تعداد ۶۱ مورد از ۱۰۹ مأموریت قمری (۶۰ درصد) در ۶۰ سال گذشته موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

بامداد شنبه، تلاش آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) برای فرود روی ماه، طبق برنامه‌ریزی انجام نگرفت و ارتباط آن با زمین در لحظات آخر قطع شد. سال گذشته نیز مأموریت قمری اسرائیل در ماه آوریل با شکست مواجه شد. از سال ۱۹۸۵، هند و همچنین ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، ژاپن، اتحادیه اروپا، چین و اسرائیل مأموریت‌های مختلف ماه را آغاز کردند.

اولین مأموریت ماه در ۱۷ اوت سال ۱۹۵۸ توسط ایالات متحده برنامه‌ریزی شده بود که در آن مأموریت پرتاب فضاپیمای پایونیر (Pioneer) ناموفق بود. اما اولین برنامه قمری موفق با نام لونا (Luna)، توسط اتحاد جماهیر شوروی در ۴ ژانویه سال ۱۹۵۹ رقم خورد که در ششمین مأموریت خود موفق بود. 

 در مدت زمان کمی، از اوت سال ۱۹۵۸ تا نوامبر سال ۱۹۵۹، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی ۱۴ مأموریت را به انجام رساندند که از این میان، فقط سه مورد از مأموریت‌های اتحاد جماهیر شوروی موفقیت‌آمیز بودند.

مأموریت رنجر ۷ (Ranger 7) که در ژوئیه سال ۱۹۶۴ توسط ایالات متحده آغاز شد، اولین مأموریتی بود که از نزدیکی ماه عکس‌هایی گرفت و به زمین ارسال کرد. ژاپن، اتحادیه اروپا، چین، هند و رژیم صهیونیستی بعدها توانستند این کار را انجام دهند.

ژاپن یک مأموریت مدارگرد به نام هیتن (Hiten) را در ژانویه سال ۱۹۹۰ راه‌اندازی کرد که اولین مأموریت قمری این کشور بود. پس از آن، ژاپن در سپتامبر سال ۲۰۰۷، سلن (SELENE) یکی دیگر از مأموریت‌های مدارگرد ماه را راه‌اندازی کرد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ شش مأموریت‌ قمری توسط اروپا، ژاپن، چین، هند و ایالات متحده انجام شده است.

آپولو ۱۱ (Apollo 11) نیز مأموریتی از مأموریت‌های پروژه آپولو بود که منجر به فرود نخستین انسان بر روی کره ماه شد. طی این مأموریت که توسط ناسا سازماندهی شده بود، نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) و باز آلدرین (Buzz Aldrin) در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹ بر روی تنها قمر زمین فرود آمدند.

منبع ایسکانیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13889
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها