1398/06/17

تصویر‌برداری ناسا از نور مرموز فضایی

رصدخانه نواستار (NuSTAR) متعلق به سازمان ناسا (NASA) هنگام تصویربرداری از کهکشان فایرورکس (Fireworks)، چندین منبع روشن و مرموز از اشعه ایکس را که به صورت لکه‌های سبز و آبی ظاهر شد، ضبط کرده است. این لکه‌ها طی چند روز ناپدید شدند. این رصد جدید، توضیحات بالقوه‌ای را برای ظهور حبابی سبز در نزدیکی مرکز کهکشان که طی چند هفته ظاهر و ناپدید شد، ارائه می‌دهد.

هدف اصلی مشاهدات نواستار، بررسی ابرنواختر و انفجار بزرگ است. حباب سبز به عنوان یک منبع اشعه ماوراء بنفش در اولین مشاهدات ظاهر نشد؛ اما ۱۰ روز بعد در حالت دوم ظاهر شد. یک تلسکوپ فضایی دیگر رصدخانه ناسا نیز این شیء را مشاهده کرد و متوجه ناپدید شدن آن شد.

تصویر‌برداری ناسا از نور مرموز فضایی

هانا پن ارنشاو (Hannah Penn Earnshaw) پژوهشگر فوق دکتری در مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در این باره گفت: «ده روز زمان بسیار کمی برای ظاهر شدن چنین شی‌ء درخشانی است. معمولاً با استفاده از نواستار، تغییرات تدریجی را مشاهده می‌کنیم و اغلب یک منبع را چندین بار پشت سرهم مشاهده نمی‌کنیم. در این مورد خوش‌شانسی زیادی وجود داشت که منبعی را که به سرعت تغییر کرد تصویربرداری کردیم.»

دانشمندان اعلام کردند که این نور احتمالا از سیاه‌چاله‌ بوده است. هنگامی که اشیاء به سیاه‌چاله نزدیک شوند توسط نیروی جاذبه آن از هم گسسته می‌شوند و مواد زائد آن‌ها به مدار نزدیک اطراف سیاه‌چاله کشیده می‌شود. طبق توضیح ناسا، مواد در لبه داخلی دیسک سیاه‌چاله آنقدر سریع حرکت می‌کنند که تا میلیون‌ها درجه گرم شده و موجب انتشار اشعه X می‌شوند.

منبع: ایسکانیوز