1398/06/17

پرواز مداری سفینه فدراتسیا با موشک آنگارا خواهد بود

سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، در برنامه پرواز مداری فدراتسیا (Federatsiya)، سفینه بعدی روسیه، تغییراتی داده و آن را به زمان تکمیل موشک آنگارا (Angara) موکول کرد.
پرواز مداری سفینه فدراتسیا با موشک آنگارا خواهد بود

سیروس برزو: سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، در برنامه پرواز مداری فدراتسیا (Federatsiya)، سفینه بعدی روسیه، تغییراتی داده و آن را به زمان تکمیل موشک آنگارا (Angara) موکول کرد.

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس روسکاسموس، در مصاحبه مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت: «مقرر شد پرواز ناو سرنشین‌دار بعدی روسیه با موشک نسل جدید آنگارا صورت گیرد. بر اساس این تصمیم‌گیری، اولین پرتاب در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود که جنبه آزمایشی خواهد دارد و پرواز بعدی در سال ۲۰۲۵ صورت خواهد گرفت.»

راگوزین افزود: «این سفینه در سال ۲۰۲۳ توسط آنگارا پرواز می‌کند که در ابتدا یک پرواز بدون سرنشین و به شکل مستقل، یعنی بدون اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهد شد و از سال ۲۰۲۵ که ایستگاه فضایی بین‌المللی به اسکله مخصوص پهلوگیری این ناو مجهز شد، برنامه پرواز‌های سرنشین‌دار آن آغاز می‌گردد.»

به این ترتیب مشخص می‌شود که برنامه پروازی فدراتسیا به تعویق افتاده است زیرا روسکاسموس قبلا گفته بود این سفینه برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ و توسط پرتابگر سایوز-۵ (Soyuz-5) پرواز خواهد کرد. در اطلاعیه های قبلی روسکاسموس، پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی و اتصال به ایستگاه در حالت خودکار برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی‌شده بود و در سال ۲۰۲۴، این سفینه باید اولین مأموریت سرنشین‌دار خود را به انجام می‌رساند که اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در پی داشت.

ناو سرنشین‌دار فدراتسیا بسیار سنگین‌تر، گران‌قیمت‌تر و پیچیده‌تر از سایوز است و سامانه‌های حفاظتی اضافی به آن اجازه می‌دهد تا خارج از میدان مغناطیسی زمین کار کند؛ این ناو همچنین مجهز به سامانه‌هایی است که دقیقاً برای تأمین پرواز انسان به ماه و فراتر از آن ایجاد شده‌اند و پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها به‌عنوان بخشی از آزمایش‌ها صورت می‌گیرد.

راگوزین در این مورد قبلا گفته بود: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سفینه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل ‌شود. برنامه ما این است که تمام سامانه‌های بازگشت آن را که قابل‌استفاده مجدد است، بیازماییم؛ اما استفاده از آن برای ایستگاه فضایی بین‌المللی و در مدار زمین به لحاظ اقتصادی قابل‌ قبول نیست. به همین دلیل، فدراتسیا فقط به صورت آزمایشی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز می‌کند، اما برنامه اصلی این سفینه پرواز انسان به ماه و فراتر از آن است.»

سازمان ها | roscosmos
افراد | Dmitry Rogozin

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما
اخبار مرتبط

آخرین پرتاب سایوز با اجزای اوکراینی

1398/05/30
ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۵ (Soyuz MS-15) آخرین پرتاب این سفینه با یک حامل فضایی است که بخشی از اجزای آن ساخت صنایع اوکراینی هستند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس...

موتورهای موشکی آر‌ دی-۱۹۱ در منطقه پرم تولید خواهند شد

1398/06/09
دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، اعلام کرد منطقه پرم (Perm) را برای تولید موتورهای موشکی آر.دی-۱۹۱ (RD-191) انتخاب کرده است. آر.دی-۱۹۱ از...

پربازدیدکننده ترین خبر

عرضه خدمات انتقال بین مداری برای ماهواره‌های کوچک در پرتاب‌های اسپیس ایکس

شرکت آمریکایی مومنتوس (Momentus) برای پرتاب رایدشیر (Rideshare) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) خدمات انتقال بین مداری ارائه می‌کند. در این پرتاب ابتدا ماهواره‌های کوچک با ماهواره بر فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به مدار زمین منتقل می‌شوند. سپس هر یک از ماهواره‌ها با سامانه پیشرانش شرکت مومنتوس به مدار با ارتفاع دلخواه خود منتقل می‌شود. این انتقال با شاتل مداری ویگوراید (Vigoride) شرکت مومنتوس انجام می‌شود که می‌تواند چندین ماهواره با ​جرم مجموع حداکثر تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدارهای دلخواهشان منتقل کند. امکان قرار دادن چندین ماهواره در ارتفاع‌های مختلف تنها با یک پرتاب قابلیت مهم این مأموریت خواهد بود که باعث ارزان‌تر تمام شدن قرار دادن ماهواره‌ها در مدار می‌شود.