بازگشت ربات انسان‌نمای روسی به زمین

0 421

فضاپیمای بدون سرنشین سایوز ام.اس-۱۴ (Soyuz MS-14) در حالیکه ربات انسان‌نمای فدور (FEDOR) را با خود حمل می‌کرد در قزاقستان به زمین نشست. این فضاپیما در ساعت ۰۰:۳۲ روز شنبه (۱۶ شهریور) به وقت مسکو در ۱۴۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر ژزکازگان (Zhezqazghan) به شکلی آرام فرود آمد. سایوز ام.اس-۱۴ بعد از اتمام برنامه پیش‌بینی شده در ساعت ۲۱:۱۴ روز جمعه (۱۵ شهریور) به وقت مسکو از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده و راهی زمین گردید.

سایوز ام.اس-۱۴ همراه با یک ربات انسان‌نما موسوم به اسکای بوت اف-۸۵۰ (skybot f-850) که با نام مستعار فدور (FEDOR) شناخته می‌شود، پس از یک اقدام ناموفق سرانجام در اواخر روز دوشنبه ۲۶ اوت (۴ شهریور) در ساعت ۰۳:۰۸ به وقت گرینویچ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

ربات‌ها مدتی است که راه خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی باز کرده‌اند به طوری که آمریکا دو ربات کاوشگر به مریخ، چین یک ربات برای فرود روی سطح ماه و خود روسیه نیز چندین کاوشگر به مریخ و ماه فرستاده‌اند. در سال ۲۰۱۱ نیز آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، رباتی را با نام ربونات ۲ (Robonaut 2) با ۱۵۰ کیلوگرم وزن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد تا دریابد این دست‌ساخته‌های آهنی چقدر می‌توانند در انجام کارهای ساده، تکراری و به ویژه خطرناک در ایستگاه فضایی به کار بروند.

با این حال، تمام این ربات‌ها به عنوان محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده‌اند، اما ربات انسان‌نمای فدور برای نخستین بار است که به عنوان خدمه به این ایستگاه می‌رود.

در ابتدا فدور بنا به درخواست وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه (Ministry of Emergency Situations of the Russian Federation) به عنوان یک ربات نجاتگر ساخته شد اما بعدها مورد توجه آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، قرار گرفت و این سازمان پرواز آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی با سفینه سایوز را در برنامه‌های خود قرار داد. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13877
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها