همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا جهت انحراف مسیر یک سیارک

محققان سازمان ناسا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) طی روزهای آینده در کنفرانسی در رم حضور خواهند یافت تا در مورد چگونگی انجام یک مأموریت بزرگ برای منحرف کردن یک سیارک در فضا بحث کنند.

«ارزیابی ضربه و انحراف سیارک» (AIDA) با همکاری بین دو آژانس فضایی به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که نشان می‌دهد چنین روشی می‌تواند در صورت نیاز علاوه بر محافظت از سیاره زمین، از برخورد با یک شیء بزرگ فضایی جلوگیری کند. هدف AIDA یک سیارک دوتایی به نام دیدیموس (Didymos) است که از دو جسم به قطرهای ۲۵۶۰ و ۵۲۵ فوت تشکیل‌شده است و به‌عنوان یک ماده نزدیک به زمین (NEO) طبقه‌بندی می‌شود که به صورت بالقوه خطرناک است. سیارک دوتایی یا سیارک مزدوج (Binary asteroid) یک سامانه دو سیارکی است که هر دو سیارک در مدار مرکز سنگینی سراسری مشترکشان قرار گرفته‌اند. اصطلاح NEO به هر سیارک یا ستاره دنباله‌داری اطلاق می‌شود که مدار آن در فاصله ۱۲۱ میلیون مایل از خورشید و در حدود ۳۰ میلیون مایل از زمین قرار دارد.

اپراتورهای مأمور سعی می‌کنند با استفاده از یک فضاپیمای طراحی‌ شده توسط ناسا موسوم به دارت (DART) برای انحراف دیدیموس اقدام نمایند. یک ماهواره مینیاتوری با نام LICIACube برای تصویربرداری لحظه‌ به‌ لحظه از برخورد سیارک‌ها با DART نیز در حال حاضر در دست ساخت می‌باشد و قرار است در تابستان سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود. پس‌ از آن، فضاپیمای دیگری به نام هرا (Hera) که توسط آژانس فضایی اروپا طراحی شده به منظور انجام یک بررسی نزدیک از سیارک مذکور به آسمان پرتاب می‌شود. هرا همچنین دو ماهواره‌ مکعبی مستقر خواهد کرد تا به بررسی جزئیات این سیارک بپردازد.

ایان کارنلی (Ian Carnelli) مدیر مأموریت هرا گفت: «DART می‌تواند مأموریت خود را بدون هرا انجام دهد و تأثیر آن برمدار سیارک‌ها با استفاده از رصدخانه‌های زمینی به‌ تنهایی قابل‌اندازه‌گیری خواهد بود؛ اما انجام دو مأموریت باهم باعث افزایش بازده دانش کلی این پروازها خواهد شد. در واقع هرا داده‌های اساسی را جمع‌آوری می‌کند تا این آزمایش یک‌طرفه را به یک روش انحراف سیارک قابل‌ استفاده برای سایر سیارک‌ها تبدیل نماید.»

گفتنی است این مأموریت نه‌ تنها به آزمایش قابلیت استفاده از این روش دفاعی سیاره‌ای کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه آزمایش فناوری‌های جدید را نیز فراهم آورد.

منبع خبرگزاری آنا