برگزاری رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای»

0 941

رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» با حضور اساتید و کارشناسان حوزه‌ی فضایی و با حمایت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران در مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود. این رویداد مسابقه‌محور با هدف ایجاد يك فرصت عالی برای دانشجويان، فارغ‌التحصيلان، نخبگان و شركت‌های نوپاست تا با چالش‌های به روز در حوزه صنعت فضا آشنا شده و بتوانند توانايي خود را در انجام طراحي مفهومی و تحليل مأموريت به اثبات برسانند. این رویداد در تاریخ ۱۱ مهر ماه امسال و در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار می‌گردد.

این رویداد که توسط مرکز نوآوری فضایی کیهان و با حمایت سازمان فضایی ایران و نهاد شتاب‌دهنده و فناوری فاطر شریف برگزار می‌شود، میزبان دانشجویان، کارشناسان و اساتید حوزه‌ فضایی خواهد بود.

مهندس کیوان کوکبیان، دبیر این رویداد، درباره ضرورت‌ها و دلایل برگزاری آن گفت: «استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای (Satellite Constellation) در طراحی مأموریت‌های فضایی آینده اهمیت زیادی دارد. از این‌رو مرکز نوآوری فضایی کیهان در نظر دارد مسابقه «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» را برای رفع نیازهای صنعتی کشور و پاسخگویی به چالش‌های موجود در صنایع داخلی از جمله صنایع نفت و گاز و مخابرات با استفاده از منظومه ماهواره‌ای برگزار نماید. در این مسابقه گروه‌های شرکت‌کننده باید با طراحی منظومه‌ای از ماهواره‌ها بهترین پاسخ را برای حل یکی از چالش‌های مطرح شده ارائه نمایند. این مسابقه شامل سه بخش طراحی معماری ماموریت، طراحی مفهومی ماهواره و توسعه طرح تجاری می‌باشد.»

وی افزود: «فضای كارآفرينی و كسب‌ و كارهای با محوريت نوآوری در كشور، به‌طرز چشمگيری در حال رشد بوده و اقدامات بسياری به‌صورت فردی و گروهی انجام گرفته است. کسب و کارهای استارت‌آپی در حوزه‌های مختلف صنعت کشور باعث ایجاد ثروت و توسعه دانش شده‌اند. رشد این استارت‌آپ‌ها همچنان نیاز به حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط دارد. حوزه فضایی و فناوري‌های وابسته به آن نيز از اين قاعده مستثني نيستند و سرمایه‌گذاری و حمایت از تیم‌های جوان و نخبگان کشور و ایجاد استارت‌آپ‌های فضایی می‌تواند منجر به رشد بیش از پیش این صنعت در کشور شود به گونه‌ای که بتوان انتظار خلق ثروت و بهره‌وری موثر از فضا را داشت. یکی از اولویت‌های مهم در این حوزه، تعریف صحیح مسأله برای جامعه نخبگان بر اساس نیازهای واقعی کشور است. این مسیر باعث تعریف پروژه‌های صحیح مبتنی بر نیاز فعلی و آینده کشور می‌گردد و از هدررفت سرمایه معنوی و مادی کشور نیز جلوگیری می‌کند.»

رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» که با حمایت سازمان فضایی ایران و هم چنین پژوهشگاه فضایی ایران برای نخستین بار برگزار ‌می‌شود، تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان صنعت فضایی درراستای پاسخ‌گویی به نیازهای دیگر صنایع کشور برآید و بستری جهت‌ شناسایی و تبادل ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در این زمینه باشد. همچنین بتواند ضمن فراهم‌آوری شرایط برای آشنایی با اصول طراحی مهندسی سامانه، بستری مناسب برای آشنایی علاقه‌مندان و فعالان صنعت فضایی با انواع مدل‌های کسب‌ و کار این صنعت در ایران نیز باشد. 

 موضوعات محوری رویداد

 دبیر این رویداد، موارد زیر را به عنوان برخی از موضوعات محوری این مسابقه برشمرد:

• طراحی منظومه ماهواره‌ای برای پايش مستمر نواحي موردنظر
• طراحی منظومه ماهواره‌ای براي ايجاد سامانه موقعيت‌ياب محلی
• طراحی منظومه ماهواره‌ای براي ايجاد شبكه مخابراتی

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به سایت www.manzoumeh2019.ir  مراجعه و یا با شماره تلفن 02166062931 تماس حاصل نمایند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13862
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها