جدا شدن فرودگر چاندرایان ۲ از مدار

0 632

آژانس فضایی هند (ISRO) اعلام کرد فرودگر مأموریت بدون سرنشین چاندرایان -۲ (Chandrayaan-۲) از مدار جدا شده است. مطابق اعلام این آژانس، در حال حاضر همه سامانه‌ها و همچنین فرودگر سالم هستند و مطابق برنامه‌ریزی‌های، این فرودگر در تاریخ ۷ سپتامبر سال جاری (۱۶ شهریور) در قطب جنوبی ماه قرار خواهد گرفت. فرودگر مذکور طی یک مانور از بخش بالایی مدار، جایی که از زمان شروع مأموریت ( ۲۲ ژوئیه) در آنجا قرار داشت، جدا شد. 

این فرودگر که به افتخار پدر برنامه فضایی هندی دکتر ویکرام سراباهی (Vikram Sarabhai)٬ ویکرام (Vikram) نامگذاری شده، شامل یک خودروی ماه‌نورد کوچک خودکار است که به مطالعه ترکیب کانی‌شناسی و عناصر سطح ماه می‌پردازد.

چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس فضایی هند به ماه است و هدف آن مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه می‌باشد. چانداریان ۲ دارای سه بخش اصلی است که شامل یک فرودگر، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد می‌شوند. هرکدام ازاین بخش‌ها دارای مأموریت و تجهیزات مخصوص خودشان هستند. پرتاب فضاپیمای چانداریان ۲ از پایگاه فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan Space Center) و توسط حامل فضایی جی‌اس‌ال‌وی ۳ (GSLV_III) انجام گرفت.

چاندرایان ۲ ادامه برنامه تحقیقات هند در کره ماه است که از اکتبر سال ۲۰۰۸ توسط چاندرایان ۱ آغاز گردید. این دستگاه ۳۱۲ روز در مدار ماه کار می‌کرد و همچنین یک کاوشگر را به سطح آن فرستاد. در ابتدا تصور می‌شد که مأموریت جدید با مشارکت روسیه انجام گیرد؛ این کشور قرار بود مسئولیت ساخت بخش فرود را برعهده داشته باشد؛ اما مسئولان سازمان فضایی هند در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند تمام اجزای سفینه٬ هندی باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13854
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها