ماهواره‌های کوچک و رشد صنعت فضایی

0 709

بازیگران، پلتفرم‌ها، خدمات و مدل‌های جدید کسب‌وکار با ورود به بازار در حال اشباع‌کردن صنعت فضایی در مقیاس جهانی هستند. برای تبدیل‌کردن این بازار به یک بازار روبه‌رشد، فعالان آن باید خدماتی مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌پذیر و رقابتی برای هر مشتری ارائه دهند. مؤسسۀ تحقیقاتی آمریکایی فراست‌اند‌سالیوان (Frost & Sullivan) پیش‌بینی می‌کند که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰ با تقاضای جهانی برای پرتاب ۱۲۷۶۶ ماهواره به فضا، ارزش بازار تولید ماهواره از ۳۶۶.۰۶ میلیارد دلار عبور کند و فرصت‌های پرتاب به ارزش ۱۰۲.۵۰ میلیارد دلار برای ارائه‌دهندگان پرتاب‌های فضایی به‌وجود بیاید.

آرون کومار سامپاتکومار (Arun Kumar Sampathkumar)، از کارشناسان این مؤسسه، می‌گوید: «صنعت فضایی به سرعت در حال تغییر است. طی این تغییرات علاوه بر بهینه‌شدن پلتفرم‌های ماهواره‌ای، با اضافه‌شدن برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری به ماهواره‌ها، پیشرانش الکتریکی و پرتوهای نقطه‌ای، رقابت ایجادشده در بازار خدمات پرتاب نیز باعث کاهش قیمت پرتاب‌های فضایی می‌شود. شرکت‌کنندگان جدید بازار با ابرمنظومه‌های مخابراتی و سنجشی در حال دگرگون‌کردن بازارهای مخابرات و سنجش از دور هستند.»

در حال حاضر یک شکاف واضح بین تقاضا برای پرتاب ماهواره و میزان عرضه وجود دارد. به طور میانگین، اپراتورها باید بین شش ماه تا دو سال برای پرتاب ماهوارۀ خود صبر کنند. با ورود بیش از ۴۰  شرکت جدید ارائه‌دهندۀ پرتاب در سرتاسر جهان به بازار، این شکاف قطعاً پر خواهد شد. به گفتۀ سامپاتکومار در بخش ماهواره‌های کوچک مهم‌ترین نیازهایی که پاسخ داده نشده است، پرتاب در زمان دل‌خواه، پرتاب به عنوان محمولۀ اصلی و هزینۀ مطلوب پرتاب است.

تحلیل داده‌های بازار نشان می‌دهد که ماهواره‌های مخابراتی، به دلیل نیاز روزافزون برای تولید ماهواره‌های مخابراتی پربازده و منظومه‌های ماهواره‌ای مخابراتی سریع‌ترین میزان رشد را در بین بخش‌های بازار دارند. منظومه‌ها و ماهواره‌های مخابراتی که در مدارهای مختلف زمین قرار می‌گیرند، پروژه‌های دیگری همچون تعمیر، جایگزینی و تولید بیشتر را با خود به همراه دارند.

طبق گزارش مؤسسۀ فراست‌اند‌سالیوان، فرصت‌های رشدی که در بازار آیند صنعت فضایی وجود دارند در پنج دسته طبقه‌بندی می‌گردند:

1. بخش تولید: استفاده از قطعات آماده و چاپ سه‌بعدی قطعات،

۲. بخش خدمات پرتاب: تمرکز بر زیرساخت‌های پرتاب‌های اختصاصی برای ماهواره‌های کوچک و بازگشت‌پذیری،

۳. خدمات ایستگاه‌های زمینی: توسعۀ شبکۀ ایستگاه‌های زمینی و پلتفرم‌های اتوماتیک،

۴. سنجش‌ازدور: خدمات ارزش افزودۀ سنجش از دور و

۵. مخابرات ماهواره‌ای: استانداردسازی شبکه‌های مخابراتی ماهواره‌ای.

منبع prnewswire
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13848
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها