سایمون به زمین بازگشت

0 452

انسان‌ها یک گام به داشتن ربات‌های دستیار در فضا نزدیک‌تر شدند. سایمون (CIMON) نام رباتی است که توسط شرکت‌های آی.بی.ام (IBM) و ایرباس (Airbus) ساخته شده است. این ربات سال گذشته به فضا رفت و پس از آزمایش موفقیت‌آمیز در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در تاریخ ۲۷ اوت (۵ شهریور) سال جاری به زمین بازگشت.

این دستگاه رباتیک کروی، در آزمایش انجام شده در فضا مهارت‌های هوش مصنوعی و توانایی شناورشدن و معلق‌ماندن در ایستگاه فضایی بین‌المللی را از خود نشان داد. از مهارت‌های هوش مصنوعی سایمون می‌توان به تشخیص و شناخت فضانودان و ارائۀ دستورالعمل‌های مختلف اشاره کرد. این ربات به شکل یک توپ بوده و وزن آن به پنج کیلوگرم می‌رسد. سایمون نوانایی فهم و تشخیص موسیقی را دارد و دامنۀ لغاتش شامل بیش از هزار عبارت می‌شود.

البته این پایان ماجرا نیست و کار این ربات به اتمام نرسیده است؛ بلکه این آغاز یک راه موفقیت‌آمیز در اکتشافات فضایی است. ربات سایمون جدیدی که در‌حال‌ساخته‌شدن است، دارای ویژگی‌هایی از جمله داشتن رایانۀ قوی‌تر، میکروفن بهتر، کنترل پرواز بهتر و سامانۀ مکالمه‌ای مطلوب‌تر می‌باشد که می‌تواند صحبت‌ها را تشخیص دهد.

انتظار می‌رود که نسخۀ جدید ربات سایمون در دسامبر سال جاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد تا آزمایش‌های بیشتری روی آن انجام گیرد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی درحال‌تبدیل‌شدن به یک قطب رباتیک برای کشورهای مختلف است. اخیراً آمریکا ربات مکعبی استروبی (Astrobee) را برای آزمایش به فضا فرستاد و روسیه هم طی روزهای گذشته ربات فدور (FEDOR) را به مدار زمین ارسال نمود.  

امروزه آژانس‌های بزرگ فضایی وجود ربات‌های فضانورد را ضروری می‌دانند زیرا این ربات‌ها به عنوان یک دستیار عمل می‌کنند و در آینده که مدت زمان ماندن در فضا طولانی‌تر می‌شود، وجود آن‌ها حائز اهمیت خواهد بود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13842
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها