بررسی توفان دوریان از فضا

0 489

همزمان با حرکت توفان سهمگین دوریان (Dorian) از فراز اقیانوس اطلس، ناسا (NASA) از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها برای کنترل و بررسی آن کمک گرفته است. ناسا امیدوار است با تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات در مورد توفان دوریان بتواند مسیر حرکت آن را به شکلی دقیق پیش‌بینی کند؛ مدیریت این کار از طریق ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) صورت می‌گیرد.

ثبت اطلاعات مربوط به توفان دوریان از ساعت ۸ صبح روز جمعه (۸ شهریور) آغاز شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد حداکثر سرعت این توفان به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. علاوه‌بر ماهواره‌ها و تجهیزات ایستگاه فضایی بین‌المللی، نیروی هوایی ارتش آمریکا (United States Air Force) نیز یک هواپیمای شناسایی خود را برای جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه به پرواز درآورده است.

بررسی لحظه‌به‌لحظۀ قدرت این توفان، تجزیه‌و‌تحلیل شرایط آب‌و‌هوایی و انتقال اطلاعات مذکور از جمله اهداف به کارگیری تجهیزات فضایی است.

ناسا به تازگی از ماهوارۀ کلودست (CloudSat) خود برای تهیه یک انیمیشن سه‌بعدی از ساختار داخلی این توفان استفاده کرده و لایه‌های مختلف ابر و گرد‌و‌خاک موجود در توفان مذکور را مورد شناسایی قرار داده است.

کلودست یکی از ماهواره‌های دیدبانی زمین است که ۲۸ آوریل سال ۲۰۰۶ توسط حامل فضایی دلتا ۲ (Delta II) به فضا پرتاب شد. این ماهواره که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار گرفته است، از رادار برای اندازه‌گیری ارتفاع و ویژگی‌های ابر، گردآوری اطلاعات پیرامون ارتباط ابر و اقلیم به منظور حل مسائل گرمایش جهانی بهره می‌گیرد. ماهوارۀ کلودست ساخته شده توسط شرکت بال ائرواسپیس (Ball Aerospace)، دارای ۷۰۰ کیلوگرم وزن بوده و باس ماهواره‌ای آن از نوع BCP-2000 می‌باشد.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13833
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها