ناسا از تکمیل تلسکوپ فضایی جیمز وب خبر داد

0 1,079

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، در بیانیه‌ای اعلام کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) سرانجام به طور کامل تکمیل شده و آماده است. بیل اوکز (Bill Ochs)، مدیر پروژه جیمز وب گفت: «سر هم کردن این تلسکوپ و تجهیزات علمی و سپر حرارتی آن، دستاورد قابل توجهی برای ما به شمار می‌رود. به سرانجام رسیدن این کار، نشان‌ دهنده تلاش‌های هزاران نفر از کسانی است که بیش از ۲۰ سال در ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA)، شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و دیگر بخش‌های صنعتی و دانشگاهی همکار ما فعالیت داشته‌اند.»

مهندسان ناسا، دو بخش تلسکوپ جیمز وب را به هم متصل کرده‌اند تا این تلسکوپ ۹.۷ میلیارد دلاری برای پرتاب در سال ۲۰۲۱ آماده باشد. آن‌ها با استفاده از یک جرثقیل، به آرامی تجهیزات تلسکوپ را پایین آوردند و آن را به بدنه فضاپیما متصل کردند. آن‌ها دو بخش تلسکوپ را به صورت مکانیکی به هم متصل کردند، اما ناسا تاکید دارد که کار آن‌ها به پایان نرسیده و هنوز باید اتصالات الکتریکی را برقرار کنند و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند.

جیمز وب قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) شود؛ این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را فراهم می‌نماید.

آینه اصلی جیمز وب که عنصر بصری این تلسکوپ است از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است. بر خلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰٫۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند. انتقال به سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل شده از یک جرم (امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما و …) به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت نماید؛ بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ، آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

ناسا در ماه مارس ۲۰۱۸ پس از انفجار آفتابگیر تلسکوپ در زمان شبیه‌سازی پرتاب، ارسال را به تأخیر انداخت. پرتاب در ژوئن ۲۰۱۸ پس از توصیه‌های یک هیئت بررسی مستقل دوباره به تعویق افتاد و در حال حاضر عملیات ارسال این تلسکوپ به فضا برای ماه مارس ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

رصد سیاره‌های فراخورشیدی، سیاهچاله‌های کلان‌جرم، کهکشان‌های قدیمی، کهکشان‌های پرجرم، طیف اختروش‌ها، سیاره‌های دارای اقیانوس، مشتری و قمرهای آن، جهان‌های اولیه، بررسی دنباله‌دارها و سایر موارد، از اهداف تعیین‌ شده‌ تلسکوپ جیمز وب خواهد بود. این تلسکوپ همچنین به رصد و دسته‌بندی پدیده‌های فعال در سطح قمرهای زحل، همانند اروپا (Europa) و انسلادوس (Enceladus) خواهد پرداخت.