منابع خارجی از پرتاب ناموفق ماهواره‌بر ایران خبر می‌دهند

0 1,295

به نقل از وبسایت آمریکایی npr تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده از پایگاه پرتاب امام خمینی نشان می‌دهند که روز پنجشنبه 7 شهریور یک ماهواره‌بر روی سکوی پرتاب منفجر شده است. این تصاویر متعلق به شرکت پلنت (Planet) بوده و توسط موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری (Middlebury) منتشر شده است. در تصایر ماهواره‌ای، دودی سیاه‌رنگ از سکوی پرتاب که در روزهای اخیر رنگ‌ شده متصاعد می‌شود و تعدادی خودرو در اطراف آن قابل مشاهده است.

دیو اشمرلر (Dave Schmerler) از محققان موسسه میدلبری که تصاویر تهیه‌شده در روز پنجشنبه را تحلیل کرده است، آن‌ها را نشان‌دهنده انفجار یک ماهواره‌بر روی سکوی پرتاب می‌داند. این سومین پرتاب ناموفق ایران در سال جاری میلادی می‌باشد که دو مورد قبلی در ماه‌های ژانویه و فوریه بوده و هردو در رسیدن به مدار شکست خوردند.

نوع دقیق ماهواره‌بری که روز پنجشنبه استفاده شد مشخص نیست اما این سکوی پرتاب در دفعات گذشته میزبان پرتاب ماهواره‌بر سوخت مایع دومرحله‌ای سفیر بوده است. این ماهواره‌بر قادر است ماهواره‌های کوچک را به مدار پایین زمین بفرستد و ایران به تازگی اعلام کرده بود که ماهواره ناهید 1 که از همین دسته ماهواره‌هاست آماده پرتاب است.

تصاویر دریافت‌شده از ماهواره‌ای دیگر متعلق به شرکت مکسار (Maxar) عواقب انفجار را با جزئیات بیشتری نشان می‌دهند. بر اساس این تصاویر ماهواره‌بر هنوز به دستگاهی که برای حمل و آغاز اشتعال آن استفاده می‌گردد متصل است.

مایکل المن (Michael Elleman) از کارشناسان مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی (International Institute for Strategic Studies) می‌گوید: «به نظر می‌رسد که انفجار در هنگام انجام مقدمات پرتاب اتفاق افتاده است. احتمالا مشکلی در هنگام سوخت‌رسانی به ماهواره‌بر یا مشکل الکتریکی رخ داده است.» دولت ترامپ ایران را به استفاده از برنامه فضایی خود برای توسعه موشک‌های دوربرد متهم می‌کند اما المن باور ندارد که برنامه فضایی قابل سودرسانی به برنامه موشکی باشد. وی می‌گوید: «به یاد ندارم که تاکنون یک ماهواره‌بر به موشک بالستیک تبدیل شده باشد.»

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، احتمال انجام یک پرتاب دیگر قریب‌الوقوع می‌باشد. اشمرلر می‌گوید تصاویر نشان‌دهنده فعالیت‌هایی در یک سکوی پرتاب بزرگ‌تر در نزدیکی سکویی هستند که انفجار در آن رخ داده است. وی افزود: «احتمال دارد در آینده نزدیک شاهد پرتابی از آن سکو باشیم.»

منبع npr
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13819
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها